Sökning: "gymnasieskolan förr"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden gymnasieskolan förr.

  1. 1. Varför skriva? : En kritisk diskursanalys av skrivandets syften i tre läromedel för Svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Fanny Näslund; [2022]
    Nyckelord :gymnasieskolan; kritisk diskursanalys; läromedelsanalys; New Literacy Studies; skrivsyften; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Den samtida debatten om att unga skriver sämre än förr har fokuserat det samhälle- liga behovet av en befolkning med god skrivförmåga. Att samhället har behov av skrift och skrivande är bara ett av många syften med att skriva. LÄS MER

  2. 2. Hur gör de egentligen? : aktionsforskning om lärares sätt att digitalisera gymnasieskolans samhällskunskapsundervisning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Zoé Zoupounidou; [2019]
    Nyckelord :digitalisering; gymnasieskolan; aktionsforskning; observation;

    Sammanfattning : Studien som genomförts i denna uppsats syftar till att utifrån lärarens perspektiv undersöka på vilka olika sätt digitaliseringen av undervisningen i samhällskunskap kommer i uttryck i gymnasieskolan samt vilka eventuella för-respektive nackdelar digitaliseringen innebär för undervisningen i ämnet. Datainsamlingen inför denna studie har skett genom aktionsforskning med hjälp av observationer och informella samtal med tre olika gymnasielärare som undervisar i samhällskunskap. LÄS MER

  3. 3. Gymnasiekemin, förr och nu : En historisk överblick hur gymnasiekemin har förändrats över tid och hur detta kan ha bidragit till elevers förståelse för kemi

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Kemi

    Författare :Stina Anderjon; [2018]
    Nyckelord :Kemi; kemisk jämvikt; reaktionsmekanismer; gymnaiselever; Gy11; Gy70; gymnasieskola; tidsåtgång i skolan;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur kemiundervisningen i gymnasieskolan och dess förutsättningar har förändrats sedan 1970-talet tills idag. Detta genom att undersöka kurslitteratur och kursplaner från de olika gymnasiereformerna. LÄS MER

  4. 4. Idrott och hälsa ur ett genusperspektiv : Hur flickor och pojkar framställs i läroböcker i idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Mårten Sundholm; Jonas Carlsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Studiens syfte har varit att undersöka läroböcker i ämnet idrott och hälsa för grund- och gymnasieskolan ur ett genusperspektiv. Frågeställningarna är: ● Hur framställs pojkar och flickor i läroböcker i idrott och hälsa? ● Finns det motsätningar mellan läobökerna och läoplanens vädegrund? Metod Studien är en kvantitativ bildanalys samt en kvalitativ textanalys där bilder och texter i läroböcker utgör det empiriska materialet vilket har bearbetats utifrån Hirdmans genusteori. LÄS MER

  5. 5. Synen på skönlitteratur i gymnasieskolans läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erland Olsson; [2016]
    Nyckelord :Engelska; Gymnasieskolan; Läroplan; Läsning; Skönlitteratur; Svenska; Textanalys;

    Sammanfattning : I det följande kommer synen på skönlitteratur i gymnasieskolans läroplaner för svenska och engelska att undersökas. Detta innefattar både den nu gällande och tidigare läroplaner (Lgy70, Lpf94 och Lgy11), och en jämförelse mellan dem görs för att se hur läsning av litteratur har motiverats och legitimerats förr och hur detta har förändrats fram till idag. LÄS MER