Sökning: "handledning för yrkeslärare"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden handledning för yrkeslärare.

  1. 1. Förutsättningar till arbete och sysselsättning efter avslutade studier på gymnasiesärskolans nationella program : i intervjuer med elever och professionella

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Jansson; Anna Rydberg; [2021]
    Nyckelord :Arbetsmarknad; arbetsplatsförlagt lärande APL ; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; sysselsättning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skildra och analysera vilka stödinsatser och förberedelser som behöver vidtas för att underlätta för elever som avslutat sina studier från gymnasiesärskolan att komma ut i arbetslivet. Syftet resulterar i följande frågeställningar: Hur ser elever som gått gymnasiesärskolan och de professionella på utbildningens stödinsatser och förberedelser till arbete? Hur ser elever som gått gymnasiesärskolan och de professionella på möjligheter och hinder till arbete efter avslutad utbildning? Hur ser de professionella på sitt arbete i gymnasiesärskolan för att skapa förutsättningar till arbete efter avslutad utbildning? För att svara på syftet och frågeställningarna har en kvalitativ metod använts. LÄS MER

  2. 2. "En dum fråga får ett dumt svar...klart man tänker sig för innan man frågar" : Ett elevperspektiv av sambandet mellan formativ bedömning och lärande i ett yrkessammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Sabina Knutsson; [2012]
    Nyckelord :Assessment in secondary schools; formative assessment; learning; proximal development zone; professional context; professionalism; Bedömning i gymnasieskolan; formativ bedömning; lärande; proximal utvecklingszon; yrkessammanhang; yrkeskunnande;

    Sammanfattning : I studien undersöks sambandet mellan elevers upplevelser av lärarnas formativa bedömningar och effekten av lärandet i ett yrkessammanhang. Tidigare forskning visar att kommunikation kring lärandet är viktigt för att en vidare utveckling ska ske. LÄS MER

  3. 3. Handledaren – en viktig kugge i elevens lärande : En studie om handledarnas kompetens och det arbetsplatsförlagda lärandet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik, TEK

    Författare :Glenn Andersson; Maria Spångberg; [2012]
    Nyckelord :kompetens; handledning; arbetsplatsförlagd utbildning arbetsplatsförlagt lärande; kunnande; bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilken kompetens skolan tycker är viktig för handledning under det arbetsplatsförlagda lärande (APL) samt några handledares syn på sin egen kompetens att handleda elever under praktiken. I vår undersökning finner vi att skolan/huvudmannen inte alltid ställer de rätta kraven för att APL ska kunna ge eleven den bästa praktiken. LÄS MER

  4. 4. Social kompetens i restaurangen – En studie av skolans och restaurangbranschens syn på serveringshantverket

    C-uppsats,

    Författare :John-Erik Sundbäck; [2011]
    Nyckelord :Social kompetens; hotell- och restaurangprogrammet;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte:Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur arbetsgivare respektive skolan ser på socialkompetens inomrestaurangbranschen. Finns det någon skillnad på vad skolan undervisar om och vad som är önskvärt på dagensarbetsmarknad. LÄS MER

  5. 5. Handledares bedömning av elever i arbetsplatsförlagt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Eva Fallkvist Norén; Agneta Widell Johansson; [2011]
    Nyckelord :Knowledge; Competence; Supervision; Assessment.; Kunskap; Kompetens; Handledning; Bedömning.;

    Sammanfattning : Det mesta som är skrivet om bedömning i utbildningen gäller hur läraren i skolan bedömer elevens kunskaper. Däremot finns det inte så mycket studier om hur handledare bedömer eleven i det arbetsplatsförlagda lärandet. LÄS MER