Sökning: "healthcare call centre"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden healthcare call centre.

  1. 1. Telefonrådgivning till föräldrar med sjuka barn : En kvalitativ studie

    Magister-uppsats,

    Författare :Emelie Henrysson; Annika Maltesson; [2020]
    Nyckelord :Communication; co production healthcare; interviews; pediatric nurse; telephone advice; Barnsjuksköterska; djupintervjuer; kommunikation; samskapande omvårdnad; telefonrådgivning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Under år 2018 tog 1177 Vårdguiden emot tre miljoner samtal från hela Sverige. I Västra Götaland tog de emot 900 750 samtal och ungefär 33 procent av dem handlade om barn. LÄS MER

  2. 2. Distriktssköterskans kommunikation med uppringare på vårdcentraler : En observationsstudie om det rådgivande samtalet

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Hannah Söreke; Julia Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Telephone Nursing; Primary Health Care Centre; Caring Sciences and Communication; Telefonrådgivning; Primärvård; Omvårdnad; Vårdvetenskap och Kommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: I västvärlden har telefonrådgivning utvidgats för att minska onödiga sjukvårdsbesök och kostnader för sjukvården. Syftet med telefonrådgivning är att göra vården effektiv, säker och mer tillgänglig för uppringaren. LÄS MER

  3. 3. När vårdcentralens läkartider inte räcker till : Sjuksköterskors upplevelse av telefonrådgivning när denvårdsökande inte kan beredas tid trots ett medicinskt behov

    Magister-uppsats, Institutionen för vård och natur

    Författare :Gordana Banjac Vujic ; Britt Hellmark ; [2009]
    Nyckelord :Telephone nursing; telephone advice; nurse experience; kommunikation; nursing attitudes; medical telephone advice; telephone triage;

    Sammanfattning : Telefonen har under de senaste årtiondena blivit ett viktigt redskap i hälso- och sjukvårdens arbete med människor som söker hjälp och råd för medicinska problem. Telefonlinjer till Sveriges vårdcentraler inrättades allmänt på 1970-talet. En betydande del av sjuksköterskornas arbete på vårdcentral består av telefonrådgivning. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskors erfarenheter av att bemöta patienter som söker vård på grund av psykisk ohälsa i sjukvårdsrådgivning : En intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Institutionen för vård och natur

    Författare :Emma Carlsson; Linda Engström; [2008]
    Nyckelord :Mental illness; healthcare call centre; telephone nurse; Psykisk ohälsa; bemötande; sjukvårdsrådgivning; telefonsjuksköterska;

    Sammanfattning : Den psykiska ohälsans utbredning är omfattande och är idag ett folkhälsoproblem i Sverige. Många människor söker vård för psykisk ohälsa genom telefonrådgivning. Syftet med denna studie har varit att undersöka och beskriva sjuksköterskors erfarenheter av att bemöta patienter med psykisk ohälsa i arbetet med sjukvårdsrådgivning. LÄS MER