Sökning: "helhetssyn på elever"
Visar resultat 1 - 5 av 87 uppsatser innehållade orden helhetssyn på elever.
1. Organisation av matematikstöd på några gymnasieskolor : Ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Johansson, Tina och Larsson, Catarina (2023). Organisation av matematikstöd på några gymnasieskolor: ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER
2. "Vi förlägger problemen utanför skolan och tänker inte på den kompetens vi faktiskt har" : En kvalitativ studie om specialpedagogers arbete med att främja närvaro
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : I aktuell forskning kring skolfrånvaro framkommer ett behov av perspektivskifte, från att se till individuella orsaker gällande frånvaro mot att se till skolan och dess lärmiljöer i syfte att främja närvaro. Specialpedagogens uppdrag handlar enligt examensförordningen (SFS 2017:1111) om att verka för en lärmiljö som är tillgänglig för alla elever genom att arbeta på både individ-, grupp- och organisationsnivå. LÄS MER
3. Att främja goda matvanor i skolan : En intervjustudie med rektorer och skolsköterskor
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)Sammanfattning : Barnfetma är ett eskalerande globalt folkhälsoproblem, där ökad konsumtion av socker och ultrabearbetade livsmedel, samt bristande intag av frukt och grönsaker bland barn, spelar en betydande roll. För att möta denna utmaning krävs engagemang från flera aktörer, inklusive skolan. LÄS MER
4. ”Det är ju det jag älskar med fritidshemmen! Vi är grymma på det, det är ett förhållningssätt vi har” En intervjustudie med sex lärare om deras arbete med sociala relationer och inkludering i fritidshemmet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : “Det är ju det jag älskar med fritidshemmen! Vi är grymma på det, det är ett förhållningssätt vi har” är en intervjustudie som fokuserar sig på hur ett relationsskapande arbete kan leda till att samtliga elever känner gemenskap och tillhörighet till gruppen. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur lärare i fritidshem arbetar med sociala relationer för att inkludera alla elever i verksamheten genom följande frågeställningar: Hur resonerar lärare i fritidshem kring sitt uppdrag att skapa och upprätthålla goda sociala relationer? Vilka möjligheter och hinder uttrycks av lärarna i deras arbete att inkludera alla elever i fritidshemmets verksamhet? Teoretisk utgångspunkt för studien är socialkonstruktionismen vilken utgör en grund för de tolkningar och den förståelse som gjorts av studiens empiriska material. LÄS MER
5. Ämnesövergripande undervisning : Inom gymnasieskolans teknikprogram
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Gymnasieskolans Teknikprogram är en utbildning med syfte att ge eleverna breda kunskaper inom teknikområdet, där det är av stor betydelse att ha förståelse för olika kunskapsämnen och hur de samspelar med varandra. Ämnesövergripande undervisning kan då vara ett verkningsfullt arbetssätt och bidra till att ge eleverna en bättre helhetssyn och förståelse för hur de kan använda sin kunskap i ett vidare sammanhang. LÄS MER