Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förutsättningar för att frö ska gro… : Proaktivt arbete och tidiga insatsers betydelse för språkutveckling

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Olofsson; Annika Mellby; [2016]
    Nyckelord :Proaktivt arbete; sociokulturellt perspektiv; speciallärare specialpedagog; språkstödjande arbete; tidiga insatser; Vygotskij;

    Sammanfattning : Språket har en viktig funktion för barnets helhetsutveckling och är viktigt för samhället i stort. Syftet med studien är att bidra med kunskap om specialpedagogikens roll i det proaktiva arbetet kring språkutveckling i förskolan och skolan. LÄS MER

  2. 2. Kollegial grupputveckling och dess påverkan för organisationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Kågebäck; [2016]
    Nyckelord :Aktionsforskning; förskollärare; grupputveckling; individuell utveckling; kollegial; organisations utveckling; systemteori;

    Sammanfattning : SammanfattningMaria Kågebäck (2016)Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola. En uppsats om -kollegial grupputveckling och dess påverkan för organisationerSyfte och preciserade frågeställningarSyftet med uppsatsen var att se mönster i metoder och strategier som utvecklar grupper vetenskapligt. LÄS MER

  3. 3. Att stimulera och stödja barns utveckling.To stimulate and support children’s language development

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Caroline Hegdal; Gisela Lindberg; [2013]
    Nyckelord :förskola; förskollärarens roll; specialpedagogens roll; språkstöd; språkutveckling;

    Sammanfattning : Problemområde: Språket har en viktig funktion för barnets helhetsutveckling och är även viktigt för samhället i stort. Dagens samhälle är komplext där det krävs förmåga att samspela och kommunicera med många olika sorters människor i skilda situationer vilket medför att de som inte kan hantera ett språk till fullo riskerar att hamna utanför (Nettelbladt & Salameh, 2007). LÄS MER

  4. 4. Det pianistiska lärandet på musik- och kulturskolan - Att uppnå balansen mellan musikaliskt uttryck och pianistiskt hantverk

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Noriko Andersson; [2012]
    Nyckelord :The Swedish Municipal School of Music and Culture; piano pedagogy; music impression; piano technique; teaching methods; quality of piano lessons; total development; hermeneutics; Kommunala musik- och kulturskolan; pianopedagogik; musikaliskt uttryck; pianistiskt hantverk; undervisningsmetod; undervisningskvalitet; helhetsutveckling; hermeneutik.; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: The pianistic learning at the Swedish Municipal School of Music and Culture – seeking balance between musical expression and piano technique. How is it possible to design the learning of piano to piano students at the Swedish municipal school of music and culture? This question is central for this paper with the purpose to study piano pedagogues’ thoughts on requisite components for achieving balance between musical expression and pianistic technique. LÄS MER

  5. 5. FMT och motivation : Metoden som ger lust till eget handlande

    M1-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Margaretha Kallin; [2010]
    Nyckelord :Funktionsinriktad musikterapi; FMT-metoden; autism; motivation; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Motivation är en kraft som driver oss framåt mot ett mål. För att komma fram till målet, krävs det energi, ofta i form av rörelse, som leder till handling. Personer med funktionsnedsättning i någon form, kan ha svårighet att hitta den rätta energin. LÄS MER