Sökning: "heterogena och homogena grupper"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden heterogena och homogena grupper.

  1. 1. Gruppering i matematikundervisning : En granskning av nivå- och blandad gruppering i ljuset av de fem dimensionerna för kraftfulla matematiska klassrum.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Tobias Hallqvist; Isak Toll; [2023]
    Nyckelord :Nivågruppering; blandad gruppering; de fem dimensionerna för kraftfulla matematiska klassrum; matematik;

    Sammanfattning : I denna studie diskuteras betydelsen av olika grupperingsmetoder inom skolan, med särskilt fokus på nivå- och blandad gruppering inom matematikundervisningen. Studien grundar sig på en analys av tidigare forskning som är framtagen från databasen ERIC (EBSCO) som har analyserats och satts in i en kategoriseringstabell. LÄS MER

  2. 2. Homogeneous and heterogeneous ability grouping in the EFL classroom : A study of teachers' experience and views regarding homogeneous and heterogeneous ability groups

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Maria Fritsche; [2021]
    Nyckelord :homogeneous ability groups; heterogeneous ability groups; ability-grouping; EFL-classroom; teachers experience; teachers views; Introduction program; homogena nivågrupper; heterogena nivågrupper; nivågruppering; engelskundervisning; lärares uppfattningar; lärares perspektiv; Introduktionsprogram;

    Sammanfattning : In this qualitative case-study, EFL teachers’ experience and views regarding homogeneous and heterogeneous ability groups are investigated. Four EFL teachers working in the Introduction program in upper secondary school were interviewed through semi-structured questions. The interviews were held individually and conducted by the researcher. LÄS MER

  3. 3. Identification of Phenotypes in Cardiac Arrest Patient Cohorts

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Rebecca Lütz; [2021]
    Nyckelord :Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : In this thesis, it is analysed if cardiac arrest patients can be grouped into similar clusters based on different underlying conditions and clinical variables and if there is a difference between clusters in either mortality or neurological outcome as measured by the Cerebral Performance Categories (CPC) scale. The two data sets both contain a targeted temperature management variable which indicates whether or not patients are cooled down upon arrival as well as a variety of continuous and categorical variables. LÄS MER

  4. 4. Man måste fånga dem [högpresterande elever] direkt, annars tappar man dem : En kvalitativ undersökning om lärares differentiering gällande elever som presterar högt i matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ellen Blixt; Ismar Barucija; [2021]
    Nyckelord :Matematik; matematikundervisning; högpresterande elever; elever med särskild begåvning; differentiering; homogena grupper; heterogena grupper; inkludering; nivågruppering; den triadiska interdependensen;

    Sammanfattning : Att individanpassa undervisningen är en grundläggande värdering som genomsyrar skolväsendet, vilket även innefattar högpresterande elever i matematik. Hur lärare anpassar sin undervisning för att gynna högpresterande elever i matematik i årskurs 1-6 kan se olika ut. LÄS MER

  5. 5. Lärares uppfattningar av nivågrupperingar i matematikundervisningen på mellanstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Charlotte Holmqvist; [2020]
    Nyckelord :Nivågruppering; heterogena- och homogena grupper; likvärdig utbildning; hög- och lågpresterande elever.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra lärares uppfattningar gällande nivågrupperingar. Nivågrupperingar har visat sig vara ett kontroversiellt ämne som det forskats om i ett sekel och forskare är inte överens om dess för- och nackdelar i matematikundervisningen. LÄS MER