Sökning: "horisontella perspektiv"
Visar resultat 16 - 20 av 30 uppsatser innehållade orden horisontella perspektiv.
16. Statusbedömning av befintliga byggnader – Med fokus på Energi, Extern miljöpåverkan och Utemiljö
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Avdelningen för ByggnadsfysikSammanfattning : Currently, Sweden faces a major environmental challenge. If the status of its building stock doesn’t improve, the environmental goal “En god bebyggd miljö” will not be reached. Since this goal considers a wide range of aspects it’s essential that the same holistic approach is considered when implementing measures on the building stock. LÄS MER
17. Användning av högpresterande betong i husbyggnader : Materialförsök och modellering
Master-uppsats, KTH/BetongbyggnadSammanfattning : Idag är intresset för högpresterande betong (HPB) växande runt om världen då fördelarna är många, eftersom slankare, tätare, starkare och lättare konstruktioner kan tillverkas. Detta examensarbete handlar om materialförsök och modellering för en typ av HPB som ska användas i husbyggnation. LÄS MER
18. Den pedagogiska dokumentationens agens vid re-visittillfällen - ett posthumanistiskt perspektiv : Re-visit med förskolans yngsta barn
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Genom denna studie ville jag utforska den agens som uppstår i mötet mellan barnen och den pedagogiska dokumentationen samt hur posthumanistiskt inspirerade analyser av re-visittillfällen kan bidra med förståelse för de yngsta barnens möjlighet till kommunikation och meningsskapande genom den pedagogiska dokumentationen. Jag observerade och filmade re-visittillfällen där en grupp yngre barn möter dokumentation för att få syn på vad som sätts igång i detta möte. LÄS MER
19. Relationer i grundsärskolan – möjligheten att skapa fler horisontella relationer.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Kommunikation är ett socialt samspel som sker i relationen mellan två eller flera personer. I skolan kan det handla om relationer mellan vuxna och elever eller mellan elever inbördes. LÄS MER
20. Den pedagogiska dokumentationens agens vid re-visittillfällen - ett posthumanistiskt perspektiv : re-visit med förskolans yngsta barn
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Sammanfattning Genom denna studie ville jag utforska den agens som uppstår i mötet mellan barnen och den pedagogiska dokumentationen samt hur posthumanistiskt inspirerade analyser av re-visittillfällen kan bidra med förståelse för de yngsta barnens möjlighet till kommunikation och meningsskapande genom den pedagogiska dokumentationen. Jag observerade och filmade re-visittillfällen där en grupp yngre barn möter dokumentation för att få syn på vad som sätts igång i detta möte. LÄS MER