Sökning: "horisontella perspektiv"

Visar resultat 16 - 20 av 30 uppsatser innehållade orden horisontella perspektiv.

  1. 16. Statusbedömning av befintliga byggnader – Med fokus på Energi, Extern miljöpåverkan och Utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Avdelningen för Byggnadsfysik

    Författare :David Edsbäcker; [2015]
    Nyckelord :Statusbedömning; Befintliga byggnader; Frågebatteri; Checklista; Besiktning; Energi; Extern miljöpåverkan; Utemiljö.; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Currently, Sweden faces a major environmental challenge. If the status of its building stock doesn’t improve, the environmental goal “En god bebyggd miljö” will not be reached. Since this goal considers a wide range of aspects it’s essential that the same holistic approach is considered when implementing measures on the building stock. LÄS MER

  2. 17. Användning av högpresterande betong i husbyggnader : Materialförsök och modellering

    Master-uppsats, KTH/Betongbyggnad

    Författare :Harzin Latif Aref; Nabaz Eliassi; [2015]
    Nyckelord :high-performance concrete; high-strength concrete; self-compacting concrete; FEM; Abaqus; slump flow; buckling; wall structure; unreinforced concrete; Högpresterande betong; Höghållfast betong; Självkompakterande betong; FEM; Abaqus; Flytsättmått; Knäckning; Buckling; Väggkonstruktion; Oarmerad betong;

    Sammanfattning : Idag är intresset för högpresterande betong (HPB) växande runt om världen då fördelarna är många, eftersom slankare, tätare, starkare och lättare konstruktioner kan tillverkas.   Detta examensarbete handlar om materialförsök och modellering för en typ av HPB som ska användas i husbyggnation. LÄS MER

  3. 18. Den pedagogiska dokumentationens agens vid re-visittillfällen - ett posthumanistiskt perspektiv : Re-visit med förskolans yngsta barn

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maria Eck Aginger; [2014]
    Nyckelord :pedagogisk dokumentation; posthumanism; re-visit; yngre barn; intra-agerande; diffraktion; cirkulära och horisontella rörelser;

    Sammanfattning : Genom denna studie ville jag utforska den agens som uppstår i mötet mellan barnen och den pedagogiska dokumentationen samt hur posthumanistiskt inspirerade analyser av re-visittillfällen kan bidra med förståelse för de yngsta barnens möjlighet till kommunikation och meningsskapande genom den pedagogiska dokumentationen. Jag observerade och filmade re-visittillfällen där en grupp yngre barn möter dokumentation för att få syn på vad som sätts igång i detta möte. LÄS MER

  4. 19. Relationer i grundsärskolan – möjligheten att skapa fler horisontella relationer.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Catarina Olsson; [2014]
    Nyckelord :Grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation; kompisar och samspel;

    Sammanfattning : Kommunikation är ett socialt samspel som sker i relationen mellan två eller flera personer. I skolan kan det handla om relationer mellan vuxna och elever eller mellan elever inbördes. LÄS MER

  5. 20. Den pedagogiska dokumentationens agens vid re-visittillfällen - ett posthumanistiskt perspektiv : re-visit med förskolans yngsta barn

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maria Eck Aginger; [2014]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; posthumanism; re-visit; yngre barn; intra-agerande; diffraktion; cirkulära och horisontella rörelser;

    Sammanfattning : Sammanfattning Genom denna studie ville jag utforska den agens som uppstår i mötet mellan barnen och den pedagogiska dokumentationen samt hur posthumanistiskt inspirerade analyser av re-visittillfällen kan bidra med förståelse för de yngsta barnens möjlighet till kommunikation och meningsskapande genom den pedagogiska dokumentationen. Jag observerade och filmade re-visittillfällen där en grupp yngre barn möter dokumentation för att få syn på vad som sätts igång i detta möte. LÄS MER