Sökning: "ica axfood"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden ica axfood.

  1. 1. Dagligvaruhandelns hållbarhetsarbete i leverantörskedjan : En kvalitativ studie om ansvarstagande i leverantörskedjan för dagligvaruhandeln

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Simon Fyhr; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Världens resurser är begränsade, däribland infaller alla de konsumtionsvaror som människan behöver för att överleva. En av de absolut mest fundamentala är mat. Matförsörjningen sker till stor del via dagligvaruhandeln. LÄS MER

  2. 2. Choice editing for sustainable development : consumer attitudes toward food retailers limiting food choices

    Master-uppsats, SLU/Department of Molecular Sciences

    Författare :Andrea Biro; Emma Svensson; [2021]
    Nyckelord :choice restrictions; environment; food retailer strategies; freedom of choice; health; paternalism; perceptions;

    Sammanfattning : Society is facing significant challenges in transforming to a sustainable food system where healthy food is provided, while reducing the negative environmental impact. Yet, it is debatable whose responsibility it is to provide healthy, environmentally friendly food from sustainable food systems. LÄS MER

  3. 3. Sustainable Retailing, just a click away? Identifying the drivers and constraints of sustainable retailing comparing the in-store and online approach

    Master-uppsats, Lunds universitet/Internationella miljöinstitutet

    Författare :Asna Kashif Dodhy; [2020]
    Nyckelord :Sustainable Retailing; Online Retailing; In-store Retailing; Sustainability; Drivers; Barriers; Business and Economics; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Online shopping is becoming more common. Many consumers prefer to order their groceries online rather than visit an actual physical store, as online shopping is a lot more convenient. Another growing trend in the retailing industry is the increasing number of environmentally conscious consumers who are aware of the impact their actions have. LÄS MER

  4. 4. True or false? : a study on the legitimacy of the food industry

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linnea Skoglund; Julia Nordahl; [2020]
    Nyckelord :hållbarhetsrapportering; livsmedelsbranschen; negativa resultat; legitimitetsstrategier; legitimitet.;

    Sammanfattning : Today, issues regarding sustainability seem to be a well-known occurrence for many, resulting in companies paying more attention to what they say and do. Therefore, it is important for companies to establish a sustainability report, seemingly functioning as a way of letting stakeholders know that they are taking responsibility. LÄS MER

  5. 5. Hållbarhetsredovisning inom dagligvaruhandeln: Hur har konsumenternas ökade intresse för hållbarhet avspeglats i redovisningen hos tre ledande matdistributörer i Sverige?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Idmark; Johanna Berglundh; [2019-06-25]
    Nyckelord :Sustainability; hållbarhetsredovisning; konsumenter; dagligvaruhandeln; stakeholder perception; communication samt CONI-modellen.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Det allmänna intresset för hållbarhet har ökat under de senaste åren och det ställs mer krav på företagen från deras intressenter än tidigare. Kraven innebär att företagen ska redovisa sin påverkan på klimatet och hur de arbetar för att förhindra negativa externaliteter. LÄS MER