Sökning: "icke god lek"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden icke god lek.

  1. 1. Icke-farmakologiska metoder för att hantera procedursmärta hos barn : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Röda Korsets Högskola

    Författare :Kristofer Edlund; Karim Harki; [2023]
    Nyckelord :evidence-based nursing; nonpharmacologic; nursing interventions; pain management; procedural pain; evidensbaserad omvårdnad; icke-farmakologisk; omvårdnadsåtgärder; procedursmärta; smärthantering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Smärta hos barn i samband med procedurer i sjukvården är ett vanligt problem som sjuksköterskan hanterar. Hos barn är smärta tydligt kopplat till rädsla och otrygghet. Syfte: Att kartlägga icke-farmakologiska metoder för att hantera procedursmärta hos barn. LÄS MER

  2. 2. “Det är inte på riktigt, det är bara på lek” : En studie om pedagogers föreställningar om barns tuffare lek och hur de anser att dessa föreställningar påverkar den fria leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Lundkvist; Lovisa Norberg; [2022]
    Nyckelord :fri lek; god lek; icke god lek; lek i förskolan; R T-lek;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie med syfte att synliggöra hur verksamma pedagoger uppfattar ‘Rough and Tumble play’ (R&T-lek) och hur de anser att denna uppfattning påverkar barns fria lek i förskolan. Vi har genom sex semistrukturerade intervjuer med förskollärare i två olika kommuner haft fokus på hur pedagoger uppfattar fri lek och när de anser att de styr och avbryter barns fria lek samt hur pedagoger uppfattar R&T-lek och om de anser att denna uppfattning påverkar barnens fria lek. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers utsagor om barns våldslek i förskolan : “Man vill ju inte att det ska vara grabbarna som gör det”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maybelle Carpio Nyman; Johanna Wennberg; [2021]
    Nyckelord :våldslek; pedagogers utsagor; normer och det normkritiska perspektivet; kön; barns intressen; pedagogers uppmuntran eller avrådan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera pedagogers utsagor om våldslek och synliggöra normer om lek i förskolan. Våldslek i denna studie innebär lek med våldsamma inslag som kan finnas i olika typer av lek. Studien genomfördes med en kvalitativ ansats genom semistrukturerade intervjuer, där åtta respondenter från Mellansverige deltog. LÄS MER

  4. 4. Vad sägs om genus? : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om genus i relation till förskolans pedagogiska miljö med fokus på barns lek. 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maria Åberg; [2020]
    Nyckelord :Förskola; pedagogisk miljö; genus; könsmönster;

    Sammanfattning : Forskning visar hur förskolor i Sverige inte når läroplanens mål i arbetet med jämställdhet samt att flickor och pojkar ofta bemöts utifrån kön och mer sällan som individer. Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare talar om genus i relation till förskolans pedagogiska miljö med fokus på barns lek. LÄS MER

  5. 5. Är min häst lycklig? : Indikatorer på positiv välfärd hos häst och en checklista för bedömning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Karin Olsson; [2019]
    Nyckelord :Häst; positiv välfärd; positiva känslor; positiva känslotillstånd; livskvalitet; välfärdsbedömning.;

    Sammanfattning : It is now widely accepted that the concept of ”animal welfare” includes both the physical and mental wellbeing, and that providing positive experiences is equally important as avoiding and limiting negative ones. Most scientists seem to agree that horses experience positive welfare when exploring and feeding in complex environments and through friendly interactions with other members of the flock. LÄS MER