Sökning: "icke-verbalt språk"
Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden icke-verbalt språk.
21. Kulturmöten i Barnhälsovården
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I Barnhälsovården träffar sjuksköterskor ofta familjer från andra kulturer. Det är givande och lärorikt men innebär också en utmaning. Det är inte lätt att förstå varandra och det handlar inte bara om språket. Sjuksköterskor saknar verktyg för detta och känner sig ofta vilsna. LÄS MER
22. Vårdtagares och vårdpersonals upplevelser av transkulturella möten i den svenska sjukvården
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Den växande kulturella mångfalden i Sverige har lett till nya utmaningar för samhället och inte minst för sjukvården. Kultur är universellt för alla människor och speglas bland annat av faktorer som religion, värderingar, språk, miljö och kön. LÄS MER
23. Flerspråkiga barns kommunikation : -En kvalitativ studie om flerspråkiga barnskommunikation i en mångkulturellförskola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur flerspråkiga barn i åldern 4-5 år kommunicerar medpedagog och med andra barn och vilka konsekvenser detta får för deras möjlighet att delta iförskolans verksamhet. Undersökningen grundas på tre teoretiska begrepp som beskriver ombarnets kommunikation och interaktion med andra i omgivningen. LÄS MER
24. O, aj, aj, aj, aj buff..." - barns uttryck för smärta samt sjuksköterskans bedömning
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Tidigare ansåg man att barn inte kunde uppleva och känna smärta för att deras nervsystem inte var fullt utvecklat. I början av 1980-talet utfördes vissa operationer av prematura och nyfödda barn med enbart muskelrelaxantia och lustgas. LÄS MER
25. "Olika förväntningar beroende på språket" : En intervjustudie om nio pedagogers uppfattningar gällande deras förväntningar utifrån barns språk.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Kalmar; Humanvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på pedagogers uppfattningar av hur barns språk påverkar deras förväntningar. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med 9 pedagoger från fyra olika förskolor, som vidare analyserades hermeneutiskt. LÄS MER