Sökning: "icke-verbalt språk"

Visar resultat 6 - 10 av 29 uppsatser innehållade orden icke-verbalt språk.

  1. 6. Flerspråkighet : för småbarn i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Arlinda Dobreva; [2020]
    Nyckelord :flerspråkighet; kommunikativa resurser; modersmål; lärande; undervisning;

    Sammanfattning : Inledning Den svenska förskolan är inte längre monokulturell och enspråkig utan globaliseringsprocesser och en ökad migration har bidragit till att vi nu har en mångkulturell och mångspråkig förskola. Mångfaldskontexten innebär att förskolan står inför såväl nya utmaningar som nya möjligheter. LÄS MER

  2. 7. Ett kommunikativt arbetssätt, bland de yngre barnen/barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Pålsson Evander; Karina Persson; [2018]
    Nyckelord :arbetssätt; förskola; kapprum; kommunikation; lärande; språk; utveckling;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om vilka metoder pedagogerna använder att kommunicera med barn i verksamheten. Vi utgår från en kvalitativ forskningsmetod och vi har valt att göra observationer på en avdelning som finns på en flerspråkig förskola i Skåne. LÄS MER

  3. 8. Faktorer som påverkar sjuksköterskans kommunikation med utagerande patienter : en litteraturöversikt utifrån sjuksköterskans perspektiv

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Stefan Hedman; Rifat Sultana; [2018]
    Nyckelord :Hot; Kommunikation; Sjuksköterska; Utagerande patienter; Våld;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund Hot och våld är ett vanligt förekommande problem inom hälso- och sjukvårdssektorn. Sjuksköterskor kommer i kontakt med många patienter och är en särskilt utsatt yrkeskategori. Riskfaktorer för hot och våld kan vara bristande och otydlig kommunikation eller dåligt bemötande. LÄS MER

  4. 9. Hur toddlare använder det icke-verbala språket vid konfliktsituationer i Sverige och Schweiz : En jämförelse

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Fabio Bisso; [2018]
    Nyckelord :Sweden; Switzerland; non-verbal communication; toddler; body language; conflict; conflict management strategies; mirror neurons; preschool; nursery school; Watzlawick; Argyle and Løkken; Sverige; Schweiz; toddlare; icke-verbal kommunikation; kroppsspråket; konflikt; konflikthan-teringsstrategier; spegelneuroner; förskolan; barnkrubba; Watzlawick; Argyle och Løkken;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this study is to explore similarities and differences between preschools in Sweden and Switzerland by focussing on how infants use nonverbal expressions in conflict situations. The target group of 1-2 year old children does not yet have an adequate verbal language and therefore has to communicate nonverbally. LÄS MER

  5. 10. Icke-verbal kommunikation mellan människa och djur i litteratur : En interdisciplinär studie om hur David Wroblewskis The Story of Edgar Sawtelle rekonstruerar förhållandet mellan djuriskhet och funktionshinder

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Litteraturvetenskap

    Författare :Linnéa Andreasson; [2018]
    Nyckelord :posthumanism; animal studies; disability studies; posthumanist linguistics; David Wroblewski; Cary Wolfe; anthropocentrism; anthropomorphism; human exceptionalism; posthumanism; djurstudier; funktionshinder-studier; posthumanistisk lingvistik; David Wroblewski; Cary Wolfe; antropocentrism; mänsklig exceptionalism;

    Sammanfattning : In reading The story of Edgar Sawtelle, this essay applies posthuman studies with animal studies and disability studies to analyse how the communication between species occur and how boundaries are expanded. Non-verbal language is closely examined and argued to be just as viable as verbal language in the making of relationships and subjects in literature. LÄS MER