Sökning: "individperspektiv förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden individperspektiv förskola.

  1. 1. Vad betyder minsta lilla oro? : En studie om pedagogers uppfattning av anmälningsplikt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Alfredsson; Sofie Ingelsten; [2022]
    Nyckelord :omsorgssvikt; anmälningsplikt; förskola; pedagog;

    Sammanfattning : Sammanfattning Enligt lagar och regelverk är samtliga pedagoger i förskolan belagda med anmälningsplikt. Det innebär att man har en skyldighet att anmäla sin oro för ett barn till socialtjänsten. En anmälan innebär att du anmäler din oro, det kräver således inga krav på bevis på omsorgssvikt. LÄS MER

  2. 2. Vad sägs om genus? : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om genus i relation till förskolans pedagogiska miljö med fokus på barns lek. 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maria Åberg; [2020]
    Nyckelord :Förskola; pedagogisk miljö; genus; könsmönster;

    Sammanfattning : Forskning visar hur förskolor i Sverige inte når läroplanens mål i arbetet med jämställdhet samt att flickor och pojkar ofta bemöts utifrån kön och mer sällan som individer. Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare talar om genus i relation till förskolans pedagogiska miljö med fokus på barns lek. LÄS MER

  3. 3. TAKK-Bilderboken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Asplund Amanda; Winberg Caroline; [2018]
    Nyckelord :AAC; AKK; Förskola; Kommunikation; Pedagog; TAKK; TAKK-bilderbok;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med studien var att undersöka hur förskolepersonal uppfattar arbetet med TAKK och TAKK-bilderböcker i förskolans dagliga verksamhet. TAKK är ett alternativt kommunikationsmedel som i de flesta fall fungerar som ett stöd för barn som är i behov av det, (Heister Trygg, 2010). LÄS MER

  4. 4. Särskilt stöd i förskolan, för vem? : Faktorer som påverkar ett barns tillgång till särskilt stöd utifrån specialpedagogens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Carolina Björkén; Annie Törner; [2018]
    Nyckelord :Preschool; special support; individual perspective; relational perspective; special education; Förskola; särskilt stöd; individperspektiv; relationellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning : The main purpose of the study is to examine different factors that have impact on a child's access to special support from a special educator's perspective. What needs and challenges are prominent in preschool linked to children in need of special support? What role does the special educator have on the basis of the needs and challenges in the preschool? The method we used when we conducted our material for this study was a qualitative research approach. LÄS MER

  5. 5. Building Blocks kan vägleda : Ett specialpedagogiskt material för alla barn och varje barn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Letizia Corsi; Elke F. Hahn; Åsa Johansson Lyckebay; [2017]
    Nyckelord :Building Blocks; förskola; specialpedagogik; vägledning; delaktighet;

    Sammanfattning : Forskning visar att barn i behov av särskilt stöd i förskolan ofta granskas, kartläggs och kategoriseras med resultat att svårigheter förläggs på det enskilda barnet. Studiens syfte var att kritiskt granska på vilket sätt det evidensbaserade ramverket Building Blocks skulle kunna vägleda pedagoger i specialpedagogiska situationer samt att få svar på vilka möjligheter och hinder ramverkets metoder och strategier har. LÄS MER