Sökning: "influencers konsumtionsbeteende"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden influencers konsumtionsbeteende.

  1. 1. Influencer marketing och parasociala relationers maktutövande på konsumenter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Astrid Johansson; Ayan Qazi; [2023]
    Nyckelord :Influencer marketing; parasociala relationer; makt; konsumtionsbeteende.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur influencer marketing och parasociala relationer påverkar konsumenters konsumtion av skönhetsprodukter. För att besvara syftet har vi använt oss av två forskningsfrågor som lyder: “Vilken roll har sociala medier i konsumenternas val av skönhetsprodukter?” och “Varför köper konsumenter produkter som influencers rekommenderar?”. LÄS MER

  2. 2. En ny aktör på banan - Om hur influencers förändrar den värdesamskapande logiken

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Clara Kindstrand; Emilia Niklasson; [2022]
    Nyckelord :Influencers; Influencer marketing; Värdesamskapande; Parasociala förhållanden; Sociala medier; Konsumtionsbeteende; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien visar resultat på att ett parasocialt förhållande till en influencer är avgörande för konsumentens värdesamskapande, vid interaktionen med influencer marketing på sociala medier. Detta innebär att influencern, till följd av tillit, inspiration och vänskap, påverkar konsumenter även i kundsfären. LÄS MER

  3. 3. På gränsen till det illegala:Marknadsföring av det beroendeframkallande ”godiset” : En studie om ungdomars perspektiv på marknadsföringen av vitt snus

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Tilda Carlsson; Elvira Jerkovic; [2022]
    Nyckelord :nicotine pouches; nicotine products; health-hazardous products; marketing; young; perception; snus; nikotinprodukter; hälsofarliga produkter; marknadsföring; unga; uppfattning;

    Sammanfattning : Marknadsföring av hälsofarliga produkter inom områden som till exempel alkohol och tobakhar länge ifrågasatts då det går emot främjandet av folkhälsan. Tidigare forskning tyder på att exponering för marknadsföring av dessa produkter leder till ett ökat konsumtionsbeteende hos unga. LÄS MER

  4. 4. Influerad av influencers

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Sandra Waldt; Michaela Eliasson; [2022]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Titel: Influerad av influencers. Universitet och program: Lunds Universitet, Campus Helsingborg. Service Management, Retail. LÄS MER

  5. 5. Ett förändrat konsumtionsbeteende : En kvalitativ studie om hur covid-19 kan påverka millennials konsumtionsbeteenden.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Elin Eriksson; Astrid Lidar; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Datum: 2022-01-12 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Astrid Lidar                 Elin Eriksson                  981005                        980220 Titel: Ett förändrat konsumtionsbeteende En kvalitativ studie om hur covid-19 kan påverka millennials konsumtionsbeteenden. Handledare: Rana Mostaghel Nyckelord: Covid-19, consumption behavior, consumer behavior, influencers, millennials Frågeställningar: Hur har millennials konsumtionsbeteende påverkats av covid-19? Hur har influencers påverkat millennials konsumtionsbeteende under covid-19? Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur konsumtionsbeteenden kan påverkas av pandemin covid-19 i Sverige. LÄS MER