Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 385 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. PENNINGPOLITIK OCH AKTIEMARKNADEN : Hur påverkar styrräntan aktiemarknaden i Sverige?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Nationalekonomi

    Författare :Daniel Bjuhr; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den höga inflationen i Sverige och runt om i världen är idag på nivåer som inte upplevts sedan 1990 talet. Riksbanken och många andra centralbanker har som en av sina främsta uppgifter att se till så att inflationen är låg och stabil över tid. LÄS MER

  2. 22. Nyemission och företagsprestation : En kvantitativ studie om emitterande företags operativa resultat på Nasdaq Stockholm

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Pelle Hansson; Fabian Åberg; [2023]
    Nyckelord :operativt resultat; ROA; EPS; företrädesemission; riktad emission; informationsasymmetri; agentteorin; marknadstiming; onormala investeringar;

    Sammanfattning : I en tid där allt fler företag lämnar emissionsbesked, finns det genom tidigare forskning relativt tydliga tecken på hur aktiemarknaden reagerar. Däremot råder tvetydighet gällande de emitterande företagens prestationer, när det kommer till det operativa resultatet. Dessutom är ämnet tämligen outforskat på den svenska marknaden. LÄS MER

  3. 23. Hållbarhetsmått, hållbarhetsanseende och finansiell prestation- En jämförande studie av hur hållbarhetsmått och konsument-hållbarhetsanseende påverkar företags finansiella prestation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ella Martell; Isabella Träskman; Jessica Wigren; [2023]
    Nyckelord :Hållbarhetsmått; hållbarhetsanseende; finansiell prestation; hållbar marknadsföring; informationsasymmetri. Sustainability measures; sustainability reputation; financial performance; sustainable marketing; information asymmetry.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Hållbarhetsmått, hållbarhetsanseende och finansiell prestation En jämförande studie av hur hållbarhetsmått och konsument-hållbarhetsanseende påverkar företags finansiella prestation Seminariedatum: 1 juni 2023 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Ella Martell, Isabella Träskman och Jessica Wigren Handledare: Burak Tunca Nyckelord: Hållbarhetsmått, hållbarhetsanseende, finansiell prestation, hållbar marknadsföring, informationsasymmetri Forskningsfråga: Vad är relationen mellan företags prestation i hållbarhetsmått och deras finansiella prestation? Vad är relationen mellan företags hållbarhetsanseende hos konsumenter och deras finansiella prestation? Har företags hållbarhetsanseende hos konsumenter eller företags prestation i hållbarhetsmått starkast effekt på den finansiella prestationen? Syfte: Syftet med studien är att med utgångspunkt i relevant forskning och teori empiriskt testa hur hållbarhetsmått och hållbarhetsanseende påverkar den finansiella prestationen hos företag. Metod: En kvantitativ studie där sekundärdata har samlats in för att testa sambandet mellan hållbarhet och finansiell prestation, genom statistiska tester, regressionsanalys och korrelationsanalys. LÄS MER

  4. 24. De svenska fastighetsbolagens finansiella beslutsfattande till följd av den ökade inflationen : En kvalitativ studie om hur den ökade inflationen påverkar de svenska fastighetsbolagens finansiella beslutsfattande i Sverige

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Christina Zaito; Gabriella Khederchah; [2023]
    Nyckelord :Real estate companies; Inflation; Decision-making; Financial system; Interest rate; Capital structure; Information asymmetry; Fastighetsbolag; Inflation; Beslutsfattande; Finansiella systemet; Ränta; Kapitalstruktur; Informationsasymmetri;

    Sammanfattning : De svenska fastighetsbolagen har en stor betydelse för den svenska finansiella stabiliteten. Dessa bolag står för omkring 10–25 procent av de svenska bankernas privata utlåning. LÄS MER

  5. 25. Kreditriskhantering av små och medelstora företag : En empirisk fallbeskrivning om de svenska storbankerna och kreditriskhantering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Caspian Bagheri; Strahinja Krkovic; [2023]
    Nyckelord :Credit Risk Management; Credit Risks; Adverse Selection; Signalling theory; Small and Medium-sized Enterprises; Kreditriskhantering; Kreditrisk; Negativt urval; Signaleringsteori; Små och medelstora företag;

    Sammanfattning : Föränderlig, ofullständig eller osäkerhet kring informationen från företagslåntagare kan skapa betydande utmaningar med kreditrisker för bankerna. På grund av detta ser banker de små och medelstora företagen (SMF) som högre risk. LÄS MER