Sökning: "informationsteknologi historia"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden informationsteknologi historia.
1. Imperialism i Europa Universalis IV och Civilization V
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Historiska strategispel som Europa Universalis IV och Civilization V försöker på olika sätt representera historia samtidigt som de försöker skapa engagerande spel. I följande studie jämförs historierepresentationen med fokus på spelmekaniker som representerar imperialism. LÄS MER
2. Jailbreaking av personbilar; hur ser de digitaliserade fordonens framtid ut? : En framtidsstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologiSammanfattning : Denna kandidatuppsats utforskar framtiden för jailbreaking i det svenska samhället och de risker som är förknippade med att utföra jailbreak på personbilar. Rapporten presenterar välförankrade scenarion för ämnets framtid och hur det kan existera inom olika scenarier. LÄS MER
3. Nordamerikanska urfolk och stereotyper : En analys av karaktärsdesign i fyra västerländska äventyrsspel
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Minoriteter avbildas ofta på negativa sätt och det kan ha verkliga konsekvenser för de som identifierar sig med dessa minoritetsgrupper. Den här studien var intresserad av att se hur ursprungsamerikaner skildrades i spel i förhållande till verkliga motsvarigheter från historia. LÄS MER
4. Oförfinade animationer i motion capture : Den medvetna framkallningen av uncanny valley
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Uncanny valley är ett ämne som inte ofta diskuteras i förhållande till helkroppsanimationer. Detta gör det intressant ur en animatörs synvinkel, att se hur kroppens rörelser följer ellergår emot tidigare kunskaperna inom ämnet. LÄS MER
5. Hur spelmekaniker kan lära ut : Ett lärspel baserat på escape room mekanik, Blooms reviderade taxonomi för lärande och Millers minnesteori
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Studiens frågeställning är “Vilka spelmekaniker är mest effektiva för att deltagarna ska minnas och återge transporten av Sveriges guldreserv från Stockholm via Karlsborg till Fort Knox?”. Utgångpunkterna för forskningen är George Millers minnesteori (1956) och Blooms reviderade teori för lärandet (Forehand, 2010). LÄS MER