Sökning: "inlärningen av andra språk."

Visar resultat 41 - 45 av 49 uppsatser innehållade orden inlärningen av andra språk..

  1. 41. Diglossi i arabiska och dess effekter på modersmålsundervisningen - en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Oubejji El Mostafa; [2012]
    Nyckelord :diglossi; arabiska; modersmål; modersmålsundervisning; MSA;

    Sammanfattning : Modersmålsundervisningen i arabiska har införts i svenska skolor sedan 1970-talet. Huruvida den uppfyller de kriterier som gör att den spelar en viktig roll i språk- och identitetsutveckling är en öppen fråga. Modersmålsundervisningen i arabiska konfronterar många utmaningar som gör att den kan vara svår att genomföra. LÄS MER

  2. 42. Lära med alla sinnen, uttrycka med alla språk : - estetiska lärprocessers betydelse för andraspråksinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Fanny Rinman; Marina Carlsson; [2010]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; estetik; andraspråksinlärning; förskola; skola;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka huruvida estetiska lärprocesser kan främja inlärningen av svenska som andraspråk hos barn och elever i förskola och skola, samt hur pedagoger i så fall kan arbeta med detta i praktiken. För att finna svar på dessa frågor har det genomförts en litteraturstudie inom såväl andraspråksområdet som estetiska lärprocesser, och därtill även en intervju med en pedagog verksam i förskolan. LÄS MER

  3. 43. Språk II-inlärning i skolan : Hur lärare kan hjälpa sina elevers andraspråksinlärning

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Helena Larsson; [2010]
    Nyckelord :svenska; andraspråksinlärning; andraspråksundervisning;

    Sammanfattning : Språk är en del av den undervisning som alla elever får under sin tid i skolan. För att elever ska kunna lära sig ett andra språk utöver det modersmål eleven har krävs det att läraren kan, genom kunskap om och val av strategier och modeller, hjälpa till med inlärningen. LÄS MER

  4. 44. Språklig integration eller språklig segregation : om lärarnas syn på klassplacering av elever som har svenska som sitt andra språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Ibtisam Al ansary; Ingela zimmer; [2010]
    Nyckelord :Elever med svenska som andra språk; inlärning; klassplacering; integration.;

    Sammanfattning : Syfte med vår examensarbete är att ta reda på vilka argument som lärarna har för när och hur integrering av elever som har svenska som sitt andra språk skall ske i vanlig undervisning. I litteraturgenomgången tar vi upp teorier som handlar om faktorer som kan påverka inlärningen av ett nytt språk. LÄS MER

  5. 45. Cultura e interculturalidad en la enseñanza del español como lengua extranjera

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Rodrigo Durán Alfaro; [2009]
    Nyckelord :Kultur; interkulturalitet; interkulturella kompetenser; undervisning av spanska som främmande språk; språkdidaktik; moderna språk.; Cultura; interculturalidad; competencias interculturales; enseñanza del español como lengua extranjera; didáctica de lenguas extranjeras; lenguas modernas.;

    Sammanfattning : Resumen: La Agencia Nacional de Educación sueca y la didáctica de lenguas plantean que el estudio de idiomas extranjeros, no sólo implica el aprendizaje de una lengua sino también la comprensión de la/s cultura/s donde se habla la lengua estudiada. Con esto, se busca romper con el estilo tradicional de enseñanza de lenguas extranjeras que se limita a entregar datos sobre el o los países cuya lengua oficial es el idioma estudiado. LÄS MER