Sökning: "insatser och kompensatoriska hjälpmedel"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden insatser och kompensatoriska hjälpmedel.

  1. 1. De är inte många - men de finns : En enkätstudie om identifiering och insatser för nonresponders

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Marie Sehlberg; Åsa Gunnerek; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nonresponders är en grupp elever med dyslexi som, även om de är få, inte svarar i samma utsträckning på de insatser som genomförs. Det är inte heller mycket forskat kring denna grupp elever. Syftet med den genomförda enkätstudien var att få svar på hur kunskapen om nonresponders ser ut i skolan och hur denna grupp elever identifieras. LÄS MER

  2. 2. Hur ska alla lyckas? : En studie om metoder och arbetssätt för att förebygga läs- och skrivsvårigheter för barn i år F-3

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Camilla Österlund; Carina Jonasson; [2020]
    Nyckelord :Kartläggning; screeningtest; läs-och skrivsvårigheter; proaktiv undervisning; förebyggande undervisning; specialpedagogik; språkutveckling; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur pedagoger från F-3 kartlägger och arbetar förebyggande med läs- och skrivsvårigheter i skolan.  Enkätfrågor skickades till rektorer i 12 kommuner i Kalmar län och det kom in 34 enkätsvar. Frågeställningarna tog upp vilka tidiga insatser och vilket material som används i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogiska perspektiv på språkutvecklande arbetssätt med digitalt skrivande som resurs

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Holmqvist; Linda Sernerup; [2020]
    Nyckelord :digitalt skrivande; inkludering; läs- och skrivinlärning; speciallärarrollen; talsyntes;

    Sammanfattning : Holmqvist, Maria och Sernerup, Linda (2020). Specialpedagogiska perspektiv på språkutvecklande arbetssätt med digitalt skrivande som resurs. Speciallärarprogrammet språk-, skriv- och läsutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Samundervisning : En studie av klasslärares och speciallärares syn och erfarenheter av samundervisning och samordnandet av specialpedagogiska insatser för elever som uppvisar läs- och skrivsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Färenmark; [2018]
    Nyckelord :co-teaching; specialpedagogik; samundervisning; läs- och skrivsvårigheter; inkluderande specialundervisning; samarbete;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka och få mer kunskap om olika lärarprofessioners syn och erfarenheter beträffande samundervisning samt hur specialpedagogiska insatser samordnas för elever som uppvisar läs- och skrivsvårigheter när de samundervisas. Via en kvalitativ ansats undersöktes hur samundervisning mellan klasslärare och speciallärare kunde te sig enligt lärarprofessionerna. LÄS MER

  5. 5. Utformning av extra anpassningar för elever i läs - och skrivsvårigheter eller dyslexi : -en kvantitativ och kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Carina Andersson; Annica Leffler; [2017]
    Nyckelord :Inkluderande undervisning; extra anpassningar; specialpedagogiska perspektiv; läs-och skrivsvårigheter; dyslexi; särskilt stöd.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur olika högstadieskolor utformar extra anpassningar för elever i läs-och skrivsvårigheter eller dyslexi inom ramen för den ordinarie undervisningen. Vidare är syftet att undersöka hur de extra anpassningarna i text relateras sett utifrån ett inkluderingsperspektiv för elever i läs - och skrivsvårigheter eller dyslexi. LÄS MER