Sökning: "inskolning vårdnadshavare"

Visar resultat 21 - 25 av 69 uppsatser innehållade orden inskolning vårdnadshavare.

  1. 21. ”Barn är som små känslosvampar” : - En intervjustudie om pedagogers syn på inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Mikaela Åkesson; [2021]
    Nyckelord :anknytning; förskola; inskolning; trygghet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studiens forskningsproblem är att höga krav ställs på pedagoger att genomföra inskolningar, men riktlinjerna från forskningen är få, i synnerhet de där pedagogerna själva fått beskriva hur inskolningar bör ske. Därför syftar studien till att undersöka hur sex pedagoger beskriver att de genomför inskolningar och vad de anser är betydelsefullt för att stärka barns trygghet och anknytning i denna process. LÄS MER

  2. 22. Anknytning i förskolan : Förskollärares syn på förskolebarns anknytning till pedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Andreas Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Anknytning; trygghet; omsorg; relationer; vårdnadshavare; pedagoger;

    Sammanfattning : Denna rapports syfte är att få fördjupad kunskap om pedagogers syn på anknytning i förskolan mellan barn och pedagoger genom att synliggöra hur de arbetar med anknytning. Förskolan har en central roll i samhället detta betyder att den inte är problemfri, utan det finns påverkande faktorer som försvårar anknytning mellan barn och pedagoger. LÄS MER

  3. 23. Inskolning och integrationsarbete i mångkulturell förskola

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Dimitra Karagiani; Cecilia Lind; [2021]
    Nyckelord :inskolningsprocess; integration; interkultur; förskola;

    Sammanfattning : Vårt arbete har fokus på integration samt inskolningsprocesser i mångkulturella områden och hur verksamma förskollärare beskriver att arbetet fungerar. Forskningen som används i arbetet belyser hur viktigt det är att i förskolan besitta ett interkulturellt förhållningssätt. LÄS MER

  4. 24. Inskolning : En kvalitativ studie om förskollärarnas erfarenheter och deras upplevelser kring barnens förstatid i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alma Bajric; [2021]
    Nyckelord :Inskolning; trygghet; anknytning; barnets behov; föräldrasamverkan; erfarenhets baserad kunskap; multikulturell; fenomenologi.;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan står det att ”Förskolan ska erbjuda barnen en trygg omsorg och har enviktig roll för att bidra till att grundlägga barnens trygghet och självkänsla” (Skolverket, 2018,s. 10). LÄS MER

  5. 25. Förskollärares arbete med inskolning i förskolan : Med fokus på barns anknytningsbehov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Amanda Persson; Caroline Lyzell; [2021]
    Nyckelord :inskolning; förskollärare; anknytningsbehov; inskolningsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur förskollärare arbetar och anpassar inskolningen utifrån små barns anknytningsbehov. Det som har undersökts är hur förskollärare ser på barns anknytningsbehov under inskolning, hur förskollärare arbetar med hänsyn sig till barns anknytningsbehov samt vilka metoder förskollärare använder sig av vid inskolning. LÄS MER