Sökning: "integritet sociala medier"
Visar resultat 16 - 20 av 109 uppsatser innehållade orden integritet sociala medier.
16. “Big brother sees you” : A qualitative study on users’ experiences with targeted advertising on Facebook
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : As a consequence of the exposure of scandals involving targeted advertising and data collection, privacy concerns have arisen among users of social media, in particular Facebook. Previous research studies demonstrate that consumers have little knowledge about online behavioural advertising and hold misconceptions about it. LÄS MER
17. Anställda på folkbiblioteks erfarenhet, självskattad kunskap och attityder till artificiell intelligens och relaterade begrepp
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Artificiell intelligens, vilket ofta förkortas som AI, kan i mångas öron låta som något hämtat direkt ur en science-fiction roman, men är de facto ett fenomen som går att återfinna överallt i vår vardag idag. Det finns i våra telefoner, i våra bilar, i sökmotorer, hos banker, sociala medier; AI kan rekommendera musik, filmer och varor som den lärt sig är relevant baserat på data varje enskild person lämnar efter sig. LÄS MER
18. Psykologers yrkesetiska dilemman under en tid präglad av sociala medier : en kvalitativ studie om psykologers erfarenheter av yrkesetiska dilemman kopplat till sociala medier
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Föreliggande studies syfte var att undersöka yrkesverksamma psykologers erfarenheter och hantering av yrkesetiska dilemman kopplat till sociala medier. Studien utgjordes av en kvalitativ ansats och baserades på sex semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
19. Varumärkesaktivism - Positivt eller negativt för företag? : En fallstudie om hur varumärkesaktivism används i ett företag inom klädbranschen samt hur detta uppfattas av deras kunder
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Varumärkesaktivism är en strategi för marknadsföring som har blivit alltmer uppmärksammad på senare år. Det är en form av ställningstaganden där varumärken lyfter samhällsfrågor för att påverka konsumenterna genom marknadsföring som är skapad och upprätthållen av sociala och politiska värderingar. LÄS MER
20. I kölvattnet av #metoo - Om förtalsdomarna efter #metoo och hur domstolarna bedömt försvarligheten
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : År 2017 förenades kvinnor över hela världen på sociala medier under hashtagen #metoo. Rörelsen spreds som en löpeld och uppmuntrade kvinnor att bryta tystnaden och tala ut om mäns maktmissbruk och sexuella våld mot kvinnor. LÄS MER