Sökning: "integritet sociala medier"
Visar resultat 21 - 25 av 109 uppsatser innehållade orden integritet sociala medier.
21. GDPR – barnets sköld i striden mot exponering på vårdnadshavarens sociala medier? : En analys av barnets personuppgiftsskydd vid sharenting
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
22. Sociala medier - en hjälpande hand i hälsofrämjande arbete för psykisk hälsa : en litteraturstudie kring ungas användning av sociala medier ur ett salutogent perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Introduktion: Psykisk ohälsa har ökat i omfattning och är en global hälsoutmaning. I Sverige skattar unga sin hälsa som god men 54 procent anger att de lider av olika psykiska besvär. Tidigare studier har visat på en korrelation mellan psykisk ohälsa och hög användning av sociala medier. LÄS MER
23. Dömd på sociala medier - En rättsvetenskaplig analys kring förhållandet mellan yttrandefrihet och rätten till personlig integritet i samband med ärekränkning
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Den tekniska utvecklingen och den ökade användningen av sociala medier har lett till nya former av bland annat lärande och nyhetsförmedling, men även nya former av övergrepp. Under senare år har sexuella övergrepp gentemot barn online blivit allt vanligare. LÄS MER
24. Hur påverkas den psykiska hälsan av datainsamling : Kvalitativ studie om hur individers psykiska hälsa påverkas av datainsamling
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur individers psykiska hälsa och personliga integritet påverkas av datainsamling på internet. Modern teknik idag kan dra stor nytta av data och det kan användas för olika ändamål. Två exempel på användningsområden för insamlad data är individanpassad reklam och rekommendationssystem. LÄS MER
25. MED INTEGRITETEN SOM INSATS - En kvalitativ studie om riktad reklam på Instagram
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Att undersöka hur äldre förhåller sig till riktad reklam på Instagram. Teori: Uses and Gratifications, attitydmodellen och Communication Privacy Management Theory, samt tidigare forskning om äldres medieanvändning, attityder till riktad reklam och integritet på sociala medier. Metod: Kvalitativa intervjuer. LÄS MER