Sökning: "intellektuell funktionsnedsättning IF"

Visar resultat 16 - 20 av 91 uppsatser innehållade orden intellektuell funktionsnedsättning IF.

  1. 16. Förutsättningar för elevinflytande i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sofia Mann; Anna Allvin; [2023]
    Nyckelord :student influence; student voice; compulsory school for students with intellectual disability; intellectual disability; participation; elevinflytande; elevens röst; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; delaktighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien syftar till att utifrån ett lärarperspektiv belysa elevers inflytande vid undervisning i grundsärskolan. I studien undersöks hur några lärare i grundsärskolan definierar begreppet elev­inflytande, hur lärarna beskriver att de skapar förutsättningar för elevinflytande i sin under­visning samt vilka utmaningar lärarna beskriver att de möter i sitt arbete. LÄS MER

  2. 17. Vägen till arbete för unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning : Möjligheter och hinder på arbetsmarknaden – En allmän litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Nuradin Mohamed Nur; Samsam Mohamud; [2023]
    Nyckelord :Labor market; living conditions; young adults with intellectual disabilities ID ; employers; stigmatization; exclusion; the transition from upper secondary school to working life.; Arbetsmarknaden; livsvillkor; unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning IF ; arbetsgivare; stigmatisering; exkludering; övergången från gymnasiesärskola till arbetslivet;

    Sammanfattning : Att ha ett lönearbete är centralt för individens tillvaro och identitet. En av grupperna i samhället som har det svårast att etablera sig på arbetsmarknaden är individer med funktionsnedsättning. LÄS MER

  3. 18. Inkluderad med IF? : Vårdnadshavares upplevelse av sina barns förskoletid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Hage; Yvonne Huth; [2023]
    Nyckelord :Förskola; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning; vårdnadshavarperspektiv;

    Sammanfattning : Sverige uppmärksammas internationellt som ett föregångsland gällande förskola och inkludering då alla barn i Sverige har rätt till likvärdig utbildning i en ordinarie förskola. Förskolan är första steget i det svenska skolsystemet och då människans hjärna är som mest plastisk i förskoleåldern är en kvalitativ förskoleverksamhet av stor vikt för barnets utveckling. LÄS MER

  4. 19. "Hur ska jag få dom att förstå?" : En kvalitativ studie om socialsekreterares beskrivningar av föräldrar med en intellektuell funktionsnedsättning och deras föräldraförmåga

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Malin Rehn; Shoayb Ibrahimi; [2023]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning IF ; Föräldraskap; Föräldraförmåga; Socialtjänst; Socialsekreterare; Föreställningar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka socialsekreterares föreställningar av föräldrar meden intellektuell funktionsnedsättning (IF) och deras föräldraförmåga, samt koppla detta till socialsekreterarnas beskrivningar av stödinsatser för deras föräldraskap. Studien bygger på genomförandet av sex semistrukturerade intervjuer med socialsekreterare i Sverige som jobbar eller har jobbat på enheten Barn och ungdom (BoU) inom Socialtjänsten. LÄS MER

  5. 20. Sjuksköterskors erfarenheter av att ge palliativ vård till patienter med intellektuella funktionsnedsättningar : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Lisa Aspsjö; Felicia Beckius; [2023]
    Nyckelord :Death; experiences; intellectual disability; nurses; palliative care; Död; erfarenheter; intellektuell funktionsnedsättning; palliativ vård; sjuksköterskor;

    Sammanfattning : Bakgrund: Riktlinjer, rättigheter och lagar följs inte om den palliativa vården av patienter med intellektuella funktionsnedsättningar inte anpassas efter individen. Syfte: Syftet var att beskriva sjuksköterskors erfarenheter av att ge palliativ vård till patienter med intellektuella funktionsnedsättningar. LÄS MER