Sökning: "intellektuell funktionsnedsättning IF"
Visar resultat 21 - 25 av 91 uppsatser innehållade orden intellektuell funktionsnedsättning IF.
21. Hälsofrämjande insatser för vuxna personer med intellektuell funktionsnedsättning innebär utmaningar på olika nivåer- en kvalitativ intervjustudie utifrån ett fysioterapeutiskt perspektiv
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för samhällsmedicin och rehabiliteringSammanfattning : Sammanfattning:Introduktion: Vuxna personer med intellektuell funktionsnedsättning är merstillasittande, mindre fysiskt aktiva med ökade hälsorisker jämfört med övriga befolkningen.De har behov av personalens stöttning för att öka sin aktivitetsgrad och utföra fysiskaaktiviteter/träning men även vid andra hälsofrämjande insatser. LÄS MER
22. Mer än bara en sport : En kvalitativ studie om behovet av tillgänglighet av lagidrott och hur den kan främja social delaktighet för ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Tidigare forskning visar på att ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning (IF) inte deltar i lagidrott i samma mån som andra ungdomar. Forskningen pekar på anpassningar som krävs för att möjliggöra deltagandet i en lagidrott, så som anpassningar på träningar, kompetenta tränare, anpassad kommunikation baserad på individens förmåga och stöd från familj eller anhöriga. LÄS MER
23. Kunskapsutveckling i den anpassade grundskolan : En kvalitativ studie av tio lärares arbete med kunskapsutveckling och samverkan mellan skolformerna för elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Det har skett en ökning av antalet elever i den anpassade grundskolan där elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning (IF) står för den största ökningen. Studiens syfte var att undersöka och ge exempel på hur lärare i den anpassade grundskolan arbetar med kunskapsutveckling för elever med lindrig IF, samt hur samverkan med grundskolan kan se ut gällande dessa elevers möjligheter till deltagande i klassrumsundervisning. LÄS MER
24. Inkluderade elever med läs- och skrivsvårigheter : Två delstudier undersöker pedagogers erfarenheter kring identifiering och stöd hos två olika elevgrupper
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur grundskolor i två kommuner identifierar och beskriver det stöd som utformas för att möta läs- och skrivsvårigheter hos två distinkta elevgrupper, flerspråkiga- samt integrerade elever, alltså elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) som inkluderas i grundskoleklass. Studien är uppdelad i två delstudier som undersöker varje grupp separat och belyser relevanta delar i den specialpedagogiska verksamheten. LÄS MER
25. “Det sitter i ryggraden att det blir mitt ansvar att ta hand om henne” : En kvalitativ intervjustudie med vuxna syskon till personer med intellektuella funktionsnedsättningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärdSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka tankar och uppfattningar som vuxna syskon har kring ett omsorgsansvar för ett syskon med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Det empiriska materialet har inhämtats med hjälp av sex semistrukturerade intervjuer med vuxna personer som vuxit upp tillsammans med ett syskon med IF. LÄS MER