Sökning: "intellektuell funktionsnedsättning IF"

Visar resultat 6 - 10 av 91 uppsatser innehållade orden intellektuell funktionsnedsättning IF.

  1. 6. Barn med intellektuell funktionsnedsättning i förskolan : Förskollärares uppfattningar om att möta barn med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Käll; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Intellektuell funktionsnedsättning; Förskola; Inkludering; Delaktighet; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom intervjuer undersöka möjligheter och hinder för barn medintellektuell funktionsnedsättning att utvecklas och lära tillsammans med andra barn iförskolan. Detta genom att studera förskollärares uppfattningar kring på vilket sätt de möjliggöratt barn med IF får vara delaktiga och inkluderade i den undervisning som bedrivs på förskolan. LÄS MER

  2. 7. Att bidra till elevers kommunikationsutveckling : En intervjustudie med pedagoger verksamma inom grundsärskolans ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Veronica Lindfors Boij; Sandra Halling; [2023]
    Nyckelord :Communication development; intellectual disability; special school; augmentative and alternative communication AAC ; interview study; Kommunikationsutveckling; Intellektuell funktionsnedsättning IF ; grundsärskola; Alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; intervjustudie;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med kunskap om några pedagogers erfarenheter av att stötta kommunikativ utveckling hos elever som läser ämnesområden inom grundsärskolan. De frågeställningar som legat till grund för studien är: Vad betraktar pedagogerna som möjligheter respektive hinder för elevernas kommunikationsutveckling? Hur beskrivs elevernas roll i processen med kommunikationsutveckling? Hur kan pedagogers erfarenheter förstås utifrån specialpedagogiska perspektiv? Digitala semistrukturerade intervjuer genomfördes med åtta pedagoger verksamma i grundsärskolan. LÄS MER

  3. 8. Bemötande av patienter som har intellektuell funktionsnedsättning med nedsatt kommunikationsförmåga

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Nike Amrllahi; Sadete Kryeziu; [2023]
    Nyckelord :Distriktssköterska. Intellektuell funktionsnedsättning. Kvalitativ studie. Nedsatt kommunikationsförmåga. Upplevelser.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Intellektuell funktionsnedsättning (IF) är en utvecklingsneurologisk funktionsnedsättning med brister i kognition och nedsatt adaptiv förmåga. Orsaken kan bero på ärftlighet, kromosomförändring, sjukdom eller skada i hjärnan. LÄS MER

  4. 9. "Om inte vi ser dem, vem gör det?" : En kvalitativ intervjustudie om hur socialsekreterare möter våldsutsatta kvinnor med intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Annie Lindquist; Majmona Susoho; [2023]
    Nyckelord :Social worker; intimate partner violence; intellectual disability; needs; discretion; Socialarbetare; våld i nära relation; intellektuell funktionsnedsättning; behov; handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Intimate partner violence (IPV) is a social problem that affects both the person living with IPV, but also has its consequences in society. One group that has an additional vulnerability to being exposed to IPV is women with an intellectual disability. LÄS MER

  5. 10. Föräldrars krav på autonoma bussar : med fokus på barn med intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Andersson Ulrik; Linnéa Isaxon; Louise Vomhoff; [2023]
    Nyckelord :Autonomous buses; Intellectual disability; Parents’ attitude; Safety; Children’s mobility; Functional guidelines; Autonoma bussar; Intellektuell funktionsnedsättning; Föräldrars attityd; Trygghet; Barns mobilitet; Funktionsriktlinjer;

    Sammanfattning : Syftet med rapporten är att undersöka hur autonoma bussar kan tillgängliggöras till barn med mild intellektuell funktionsnedsättning, med utgångspunkt i de autonoma bussar som idag rullar på Campus Valla vid Linköpings Universitet. Föräldrar agerar i detta fall grindvakter, då det är de som bestämmer huruvida de tillåter sina barn att åka med de självkörande bussarna eller inte. LÄS MER