Sökning: "intensiv lästräning"

Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden intensiv lästräning.

  1. 21. Intensiv lästräning : En interventionsstudie med Rydaholmsmetoden i årskurs 7

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Helén Egerhag; Evalotta Svärd; [2011]
    Nyckelord :Läsförståelse; läs- och skrivsvårigheter dyslexi; the simple view of reading;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur Rydaholmsmetoden kan fungera för elever i lässvårigheter på högstadiet. Syftet var också att undersöka hur eleverna uppfattade arbetet med metoden. Som utgångspunkt valdes en kvantitativ ansats i form av en interventionsstudie med 15 elever i årskurs 7. LÄS MER

  2. 22. Speciallärares erfarenheter av Tidig Intensiv Lästräning (TIL) : En intervjustudie av speciallärares arbete med TIL och vilka konsekvenser de anser att undervisningen får för lässvaga elever.

    Kandidat-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ola Friberg; [2010]
    Nyckelord :ässvårigheter; läsutveckling; självförtroende; en-till-en undervisning; individualisering.;

    Sammanfattning :   Det övergripande syftet med denna studie har varit att undersöka speciallärares erfarenheter med att arbeta med Tidig Intensiv Lästräning och vilka konsekvenser de anser att undervisningen får för lässvaga elever. Studien har utgått ifrån följande frågeställningar: Vilka är de faktorer som gör TIL-undervisningen framgångsrik enligt speciallärarna? Vilka svårigheter anser speciallärarna vara förknippade med att arbeta med TIL? På vilket sätt anser speciallärarna att TIL-undervisningen skiljer sig ifrån den traditionella läsundervisningen, fördelar/nackdelar? Insamling av den data som ligger till grund för studien har skett genom 5 kvalitativa, semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 23. TIL- Tidig Intensiv Lästräning : En jämförande studie mellan skolorna i en kommun

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Linda Bernhard; [2010]
    Nyckelord :TIL; Nya Zeeland; Läsinlärning; Metod;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på hur man arbetar med TIL- programmet i kommunens olika skolor och här även göra en jämförande studie. Med denna metod vill man på ett tidigt stadium upptäcka och påbörja arbete med de elever som behöver extra hjälp med läsinlärning. LÄS MER

  4. 24. Tidig Intensiv Lästräning : förväntningar inför introduktion av TIL-programmet

    M1-uppsats, Institutionen för speldesign, teknik och lärande

    Författare :Åsa Viberg; [2010]
    Nyckelord :metoder; föräldrasamverkan; TIL; Reading Recovery;

    Sammanfattning : Under vårterminen 2010 startar en liten mindre skola i södra Sverige ett projekt  med att introducera en ny metod för att öka  elevernas färdigheter inom läs -och skrivinlärning. Programmet skolan ska börja arbeta med fr om höstterminen 2010 är TIL-programmet, Tidig Intensiv Lästräning ( Dahlin, 2006). LÄS MER

  5. 25. Freden efter läskriget : En fallstudie av ett läsutvecklingsprojekt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogiska institutionen

    Författare :Jenny Eriksson; Margaretha Karlström; [2008]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; självkänsla; TIL Tidig Intensiv Lästräning ; Tidiga insatser; läsinlärningsmetod; läroplan för grundskolan; kursplan för svenska;

    Sammanfattning : Vårt examensarbete handlar om konsekvenserna som kan uppstå om elever ”snubblar” i läsinlärningsstarten. Hur elever som inte lyckas kan hjälpas. Vi har arbetat med att se vad styrdokumenten säger. Vad forskningen tar upp om konsekvenser och hjälpinsatser för den initiala läsinlärningen. LÄS MER