Sökning: "intensiv lästräning"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden intensiv lästräning.

  1. 16. Sång, parläsning och lässtrategier : Intensiv lästräning i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Kerstin Eriksson; [2015]
    Nyckelord :Avkodning; läsförståelse; läs- och skrivsvårigheter; lässtrategier;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med studien var att belysa hur en period av intensiv lästräning påverkar elevers läsning i årskurs 2. Träningen sker i form av parläsning av ordlistor och skönlitteratur kopplat till sång på stavelser, arbete med att komma på ord som börjar med vissa stavelser samt att läraren undervisar i lässtrategier. LÄS MER

  2. 17. Läs– och skrivsvårigheter En fallstudie om TIL ur ett elev-, lärar- och föräldraperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annie Axelsson; [2014]
    Nyckelord :Kartläggning av elevers läsförmåga; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivsvårigheter; TIL-metoden;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur läs- och skrivsvårigheter ser ut på individ- och organisationsnivå inom skolan. Det innebär att jag kommer att studera en utvald elev och dennes lärare i skolan men också föräldrarna till denna elev för att se hur de upplever elevens svårigheter i hemmet. LÄS MER

  3. 18. Intensiv lästräning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Åsa Johansson; Pia Mollin; [2014]
    Nyckelord :intensiv lästräning; TIL; Reading Recovery; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med vår studie är att undersöka hur intensiv lästräning under en sexveckorsperiod kan påverka ordavkodningsförmågan samt ta del av elevernas upplevelser av det arbetet. Våra frågeställningar är: I vilken utsträckning utvecklas elevernas ordavkodningsförmåga under sexveckors intensiv lästräning? Hur upplever eleverna det intensiva tidsbegränsade insatserna? Vilka tendenser kan vi se beroende på om eleverna genomför intensiv lästräning individuellt eller i liten grupp? I vilken utsträckning utvecklas de elever som också låg under TIL:s gränsvärde, men som inte genomförde intensiv lästräning? Mycket av tankarna inom intensiv lästräning återfinns inom den sociokulturella teorin där inlärning sker i samspel med någon annan, samt inom elevens proximala utvecklingszon. LÄS MER

  4. 19. Koncentration och läsning. En fallstudie av lästräningens effekt på aspekter av arbetsminnet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anita Enerskog; [2012-05-11]
    Nyckelord :koncentration; läsning; arbetsminne;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka om intensiv lästräning har någon effekt på aspekter av arbetsminnet hos deltagarna. Ett annat syfte var att ta reda på hur deltagarna uppfattade lästräningen och vilken effekt de tyckte att den hade. LÄS MER

  5. 20. Rydaholmsmetoden - förtjänster och kritiska punkter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Monica Aldrin; Anders Persson; [2011]
    Nyckelord :lästräning; motivation; ordavkodning; Rydaholmsmetoden; specialpedagogiskt perspektiv.;

    Sammanfattning :   Titel:                                   Rydaholmsmetoden – förtjänster och kritiska punkter   Engelsk titel :                     The Rydaholm Method – benefits and critical points   Författare:                         Anders Persson, Monica Aldrin   Handledare:                      Christer Jacobson   Antal sidor:                       58   Nyckelord:                         lästräning, motivation, ordavkodning, Rydaholmsmetoden, specialpedagogiskt perspektiv. Det här arbetet är en flermetodologisk studie med syfte att tydliggöra vilka förtjänster och kritiska punkter det pedagogiska arbetssättet Rydaholmsmetoden har. LÄS MER