Sökning: "intensiv lästräning"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden intensiv lästräning.

  1. 6. Vilken påverkan kan intensiv lästräning ha på elevers avkodningsförmåga och läslust? : En interventionsstudie i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Felicia Engfeldt; Anna Rolfsdotter Gahne; [2021]
    Nyckelord :Avkodning; intensiv lästräning; läslust; the simple view of reading.;

    Sammanfattning : Att motivera elever till att läsa har blivit en större utmaning för lärare och föräldrar i dagens samhälle, trots läsfrämjande aktiviteter i skolan. Ofta upplevs läsning som ett krav för inhämtande av teoretiska kunskaper och inte som lustfyllt och kravlöst. LÄS MER

  2. 7. Intensiv lästräning med läslistor : En interventionsstudie med Wendick-modellen i årskurs 7

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Carlmyren; Anna Olsson; [2021]
    Nyckelord :Avkodning; intensivläsning; läslistor; läsintervention; läs- och skrivsvårigheter; motivation; Wendick-modellen;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur intensiv lästräning med läslistor kan förändra avkodnings­förmågan hos elever med avkodningssvårigheter i årskurs 7. Vidare syftade studien till att undersöka elevernas upplevelse av att lästräna med läslistor samt huruvida deras läsmotivation påverkas. LÄS MER

  3. 8. Intensiv lästräning genom metoden upprepad läsning med högstadieelever i lässvårigheter : En interventions- och enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Angelica Borgh Westin; Linn Andersson; [2020]
    Nyckelord :Bristande läsning; intensivträning; läsflyt; äldre elever; motivation; självförtroende; metakognition;

    Sammanfattning : This study investigates to what extent an intensive reading intervention of two weeks, based on repeated reading, can improve the reading fluency for students with reading difficulties in secondary school. The study also investigates how the students evaluated the intervention based on repeated reading. LÄS MER

  4. 9. Lästräningsmetoders inverkan på ordavkodning och läshastighet i helklass. : En studie i årskurs fyra.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Ivarsson Friman; Hanna Svensson; [2019]
    Nyckelord :Helklass; Intensivträning; Intervention; Läshastighet; Läslistor; Läsning; Årskurs fyra; Ordavkodning; RTI; Tyst läsning; Upprepad läsning;

    Sammanfattning : Skolans fokus på läsinlärning behöver inte avta när eleverna slutar lågstadiet. Elever på mellanstadiet kan vara i behov av fortsatt lästräning då kraven på läsning ökar och en god läsförmåga behövs för att läsa för att lära. LÄS MER

  5. 10. Kod 9 : En interventionsstudie med intensiv, upprepad parläsning i helklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Marie Karlsson; Anneli Jonsson; [2019]
    Nyckelord :avkodningsförmåga; läsinlärning; lästräning; fonologisk läsning; ortografisk läsning;

    Sammanfattning : The aim of the study was to investigate if an intensive, repeated, paired reading intervention consisting of three minutes of reading three times a day could improve student decoding skills of all students, including those in language difficulty. In 2016, Hylén Landström showed that a reading intervention of two minutes twice a day did not result in an improvement in student decoding skills. LÄS MER