Sökning: "Wendick-modellen"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Wendick-modellen.

  1. 1. Intensiv och systematisk läsintervention vid svenska för invandrare (SFI) : En interventionsstudie med Wendick-modellen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linn Björnflo; [2023]
    Nyckelord :Avkodning; Interventionsstudie; Intensivläsning; Läslistor; Läsutveckling; Sight word reading; Single-subject design; Svenska för invandrare SFI ; The Simple View of Reading; Upprepad läsning; Wendick-modellen;

    Sammanfattning : Språket är den viktigaste faktorn för integration och nyligen har kraven på kunskaper i svenska skärpts. För att fungera fullt ut i det svenska samhället krävs en läsförmåga i nivå med årskurs 6, men en tidigare undersökning visar att majoriteten av vuxna invandrare efter avslutad SFI-utbildning endast har en läsförmåga i nivå med årskurs 3-5. LÄS MER

  2. 2. Kompisläsning i helklass : En blandad metodstudie i årskurs 1

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Martina Söderlind; Jennie Logg; [2023]
    Nyckelord :Avkodningsträning; blandad metodstudie; helklass; kompisläsning; RtI; Wendick-modellen; årskurs 1;

    Sammanfattning : För att fullt ut kunna delta i dagens samhälle krävs god läsförmåga. Skollagens garanti för tidiga stödinsatser, vilken ofta benämns som läsa-, skriva- räknagarantin, infördes 2019. Skolsverige är långt ifrån homogent, och skolor har olika förutsättningar i uppfyllandet av läsa-, skriva- räknagarantin. LÄS MER

  3. 3. Intensiv lästräning med läslistor : En interventionsstudie med Wendick-modellen i årskurs 7

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Carlmyren; Anna Olsson; [2021]
    Nyckelord :Avkodning; intensivläsning; läslistor; läsintervention; läs- och skrivsvårigheter; motivation; Wendick-modellen;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur intensiv lästräning med läslistor kan förändra avkodnings­förmågan hos elever med avkodningssvårigheter i årskurs 7. Vidare syftade studien till att undersöka elevernas upplevelse av att lästräna med läslistor samt huruvida deras läsmotivation påverkas. LÄS MER

  4. 4. Intensivträning i avkodning och stavning för två äldre elever med diagnostiserad dyslexi : En interventions- och intervjustudie med Wendick-modellen Intensivläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Madeleine Wikström; [2017]
    Nyckelord :Wendick-modellen Intensivläsning; intervention; dyslexi; ordavkodning; stavning; självkänsla; motivation;

    Sammanfattning : This study investigated the effects of an intensive training period in decoding and spelling with the Wendick model Intensive Reading for students diagnosed with dyslexia. A further aim of the study was to examine the students’ experience of the intense training period. LÄS MER

  5. 5. Ett digitalt läromedel för barn med lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Skolan för informations- och kommunikationsteknik (ICT)

    Författare :Ruth Eriksson; Luis Galaz Miranda; [2016]
    Nyckelord :Digital Learning Resources; learning to read; Reading difficulties; Web application; Java EE; Text to Speech; PrimeFaces.; Digitalt läromedel; Läsinlärning; Lässvårigheter; Webbapplikation; Java EE; Talsyntes; Primefaces.;

    Sammanfattning : Den digitala tidsåldern förändrar samhället. Ny teknik ger möjligheter att framställa och organisera kunskap på nya sätt. Tekniken som finns i skolan i dag, kan även utnyttjas till att optimera lästräningen till elever med lässvårigheter. LÄS MER