Sökning: "interaktion i matematik lektion"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden interaktion i matematik lektion.

  1. 1. Tankar kring gynnande lärmiljö i matematiken : en kvalitativ studie med elever i matematiksvårigheter, matematiklärare och speciallärare i matematik

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Eva Hellmuth; Linda Strömberg; [2020]
    Nyckelord :Concrete materials; interaction; learning environment; mathematics teacher; mediating tools; special education teachers in mathematics; students in mathematical difficulties; working methods; Arbetssätt; elever i matematiksvårigheter; interaktion; konkret material; lärmiljö; matematiklärare; medierande verktyg; speciallärare i matematik;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är att forskning om vad elever i matematiksvårigheter upplever vara framgångsfaktorer kring sitt lärande i matematik saknas. Genom att undersöka hur elever i matematiksvårigheter upplever att de lär sig bäst kan speciallärare i matematik lättare anpassa lärmiljön efter elevernas behov. LÄS MER

  2. 2. Mattespråka med stöd av "Singma" : Att undervisa språk- och kunskapsutvecklande i matematik ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann Myhrman Lager; Jaana Vilén; [2020]
    Nyckelord :Matematikundervisning; språk- och kunskapsutvecklande undervisning; flerspråkiga elever; språklig stöttning; kontextrik undervisning; interaktion;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har fått en allt större andel elever som inte klarar kunskapskraven i matematik. Ett sätt att höja måluppfyllelsen i matematik kan vara att organisera undervisningen på ett språk- och kunskapsutvecklande sätt. LÄS MER

  3. 3. Undervisa genom att lyssna : Interaktion i klassrummet

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Maria Wærn; [2015]
    Nyckelord :Lärares lyssnande; elev-lärar interaktioner; matematiska diskussioner; matematik; fenomenografi;

    Sammanfattning : Denna klassrumsstudie fokuserar hur matematiklärare lyssnar på sina elever. Två olika lärares lyss­nande har observerats i klassrummet. Interaktioner i klassrummet har spelats in, transkriberats och analyserats med fokus på lärares lyssnande i en fenomenografisk ansats. Ambitionen är att försöka karaktärisera lärares lyssnande. LÄS MER