Sökning: "Lärares lyssnande"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Lärares lyssnande.
1. Undervisning i skönlitteratur med digitala verktyg
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Skönlitteratur har funnits sedan urminnes tider och är en viktig del i svenskundervisningen. Digitala verktyg har blivit en stor del av vår vardag de senaste decennierna. LÄS MER
2. Papper och skärmar i klassrummet : Svensklärares syn på läsning i en digital tidsålder
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares erfarenheter av att arbeta med läsning av tryckta texter och text på skärm. Vårt teoretiska ramverk utgår från vad läsning är samt hur olika medier påverkar läsning. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer med fyra lärare som undervisar i svenska för årskurs 7-9. LÄS MER
3. Det lustfyllda lärandet : Elevers och lärares diskursiva syn på hur lust att lära i skolan konstrueras
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och analysera högstadieelevers och lärares erfarenheter av lärande situationer som påverkar elevers lust att lära i skolarbetet. Studien utgår från socialkonstruktionismen med ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER
4. Jag pratar, jag rör på mig MEN jag lyssnar också : En jämförande kvalitativ studie om elevers lyssnande, förståelse och aktiviteter under högläsning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studiens syfte var att söka kunskap för hur det påverkar elevers upplevelse och förståelse för den text de lyssnar på under högläsning i årskurs tre om de inte ritar under högläsning jämfört med om de ritar. Studien undersökte också lärares intentioner med att låta elever rita medan högläsning pågår. LÄS MER
5. ”Jag kan gå hur långt som helst, känns det som” : En intervjubaserad studie om VFU-handledares betydelse för studenters lärande inom verksamhetsförlagd utbildning i lärarutbildningarna förskola, grundskola och fritidshem
Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet är att undersöka innebörden av handledares förutsättningar och förmågor att möjliggöra lärande för studenter under den verksamhetsförlagda utbildningen och att lyfta fram goda exempel som både direkt och indirekt kan hjälpa handledare till självreflektion och till att utveckla sin handledarfilosofi- och praktik. Studien bygger på enskilda intervjuer med handledare och fokusgruppsamtal med studenter inom lärarinritningarna förskola, grundskola och fritidshem. LÄS MER