Sökning: "intervju med barn om lek och samspel"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden intervju med barn om lek och samspel.

  1. 11. lek är när man leker - en studie om barns berättelse om lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Mikaelsson; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med studien var att ta reda på barns tankar om lek. Barns livsvärld består till stor del av lek och samspel. Vygotskij beskriver leken som en social process där barns utveckling påverkas av sociala, kulturella och historiska sammanhang. LÄS MER

  2. 12. Matematik och små barn : En studie i hur bygg- och konstruktionshörnor utformas för matematiskt lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elisa Gascon; Sara Ekelund; [2012]
    Nyckelord :Förskola; matematik; bygg- och konstruktionshörna; små barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att synliggöra olika tillvägagångssätt hos pedagoger i förskolan när de utformar matematiska bygg- och konstruktionshörnor för de yngsta barnen samt att synliggöra vilka faktorer som är betydelsefulla för arbetet med matematik för små barn. I denna studie valde vi att besöka tre olika småbarnsavdelningar på tre olika förskolor. LÄS MER

  3. 13. Att inte vara med : Pedagogers beskrivning om sitt arbete i förskolan med barn som har ett inagerande beteende.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Christel Lundberg; Annika Rosenqvist; [2011]
    Nyckelord :beteende; lek; inagerande; kommunikation; pedagogens förhållningssätt; samspel;

    Sammanfattning : BakgrundI kapitlet bakgrund ger vi en beskrivning av barn med ett inagerande beteende ochpedagogernas betydelse för dessa barn. Vi redogör också för lekens, samspelets,kommunikationens och föräldrasamverkans betydelse för barn med ett inagerande beteende. I bakgrunden redogörs även relevant forskning. LÄS MER

  4. 14. Förskolemiljöns betydelse för barns lärande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Åsa Lindgren; Kajsa Lindälv; [2010]
    Nyckelord :material; förskolemiljö; fysisk miljö; miljön i förskolan;

    Sammanfattning : Bakgrund:Friedrich Fröbel grundade tyska Kindergarten som motsvarar den svenska förskolan. För att främja barns utveckling menade han att de vuxna skulle ansvara för utformningen av miljön och tillgodose deras behov. Materialet är en förutsättning för att barnen ska utvecklas, det skall vara utmanande och väcka intresse. LÄS MER

  5. 15. Ett lekredskap utan givna förutsättningar : - hur utformar man ett redskap för lek som lämnar tolkningsutrymme och stimulerar barnets egen fantasi?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Carl Malmsten - furniture studies

    Författare :Sofie Englund; [2009]
    Nyckelord :Sofie Englund; lekredskap; tolkningsytrymme; fantasi; byggklossar; E.V.A;

    Sammanfattning : Jag har som student på Carl Malsten - Furniture Studies valt att ägna mitt examensarbete åt att lösa frågan: Hur utformar man ett redskap för lek som lämnar tolknings utrymme och stimulerar barnets egna fantasi? Barn har ett öppet synsätt medans vi med åren blivit formade att se saker på ett visst sätt. Jag ville slå ett slag för barns lek, fantasi och deras skapande. LÄS MER