Sökning: "intervju med barn om lek och samspel"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden intervju med barn om lek och samspel.

  1. 6. Alla barns lekplats : En studie om tillgängligheten på lekplatser

    Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Fatima Abdul Al; [2017]
    Nyckelord :Wheelchair; child; playground; wheelchair-bound; availability; usability; disability; reduced mobility; Rullstol; barn; lekplats; rullstolsburen; tillgänglighet; användbarhet; funktionsnedsättning; nedsatt rörelseförmåga;

    Sammanfattning : Sverige har länge varit ledande inom tillgänglighet. Genom införandet av begreppen ”tillgänglighet” och ”användbarhet” har man genom Plan- och bygglagen och Boverkets riktlinjer ställt krav på den fysiska miljön. Ca 7 000 barn i Sverige är rörelsehindrade. Ungefär hälften av dessa barn använder en rullstol. LÄS MER

  2. 7. Vadå, vi leker ju bara! : Språkutveckling i lek och lärmiljö i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Jägrud; Helena Laaksonen; [2016]
    Nyckelord :Språkutveckling; pedagog; lek; lärmiljö; förskola.;

    Sammanfattning : InledningSpråk i samspel med barn och vuxna i den pedagogiska verksamheten kan möjliggöra en språkutveckling tillsammans med medvetna pedagoger i en stimulerande lek och lärmiljö. Pedagogernas förhållningssätt är betydande för barns språkliga utveckling och de ska se till att barn kommer i kontakt med språket på ett varierat och lustfyllt sätt. LÄS MER

  3. 8. ”Vi ska resa till planeten Druw” : en kvalitativ studie om rollek iförskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hassan Ashraf; Ida Karlsson; Alexandra Regnér; [2016]
    Nyckelord :Rollek; förskollärare; observation och intervju;

    Sammanfattning : BakgrundDet finns olika sorters lek och rollek är en av dem. Rolleken kan förekomma i förskolansverksamhet eller hemma hos barnet. Under rolleken utvecklar barnen lekkunskaper så somturtagande, sociala samspel och kommunikation. Lekrollen kan delas upp i olika kategoriersom är fiktiva respektive verklighetsbaserade. LÄS MER

  4. 9. Barn med Downs syndrom : En intervju- och observationsstudie om pedagogiska metoder i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Frida Johansson; Andréa Persson; [2016]
    Nyckelord :Downs syndrom; Förskola; Pedagogiska metoder; Pedagog; Assistent; Samspel.;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att belysa vilken eller vilka pedagogiska metoder som pedagogerna på den utvalda förskolan säger sig använda sig av i arbetet där barn med diagnosen Downs syndrom är inkluderade samt hur assisten arbetar individuellt med barnet. Detta för att få kunskap om hur pedagogerna kan bidra till en förskola där alla barn kan utvecklas och lära oavsett behov. LÄS MER

  5. 10. Lekens betydelse för barns sociala kompetens : Fritidspedagogers och lärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Erica Larsson; Amanda Råsmark; [2014]
    Nyckelord :Social kompetens; Lek; Lekens betydelse; Socialt samspel; Utveckling; Lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka fritidspedagogers och lärares uppfattningar om lekens betydelse för barns sociala kompetens samt hur de ser på sin roll i elevers leksituationer. Metoden som användes var en kvalitativ intervju där intervjuer gjordes med tre lärare och tre fritidspedagoger från fyra olika grundskolor. LÄS MER