Sökning: "iterativ systemutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden iterativ systemutveckling.

  1. 1. Making a common graphical language for the validation of linked data.

    Master-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Daniel Echegaray; [2017]
    Nyckelord :Linked data; constraint language; SHACL; ShEx; Shapes constraint language; Shape expression; Lyo; toolchain; design science;

    Sammanfattning : A variety of embedded systems is used within the design and the construction of trucks within Scania. Because of their heterogeneity and complexity, such systems require the use of many software tools to support embedded systems development. LÄS MER

  2. 2. Testdrivenutveckling i industrimiljö : Erfarna och oerfarnautvecklares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för data- och systemvetenskap

    Författare :Peter Starefeldt; [2017]
    Nyckelord :Test Driven Development; TDD; Unit Testing; Software Engineering; Developers’ experience; System Development; Testdriven utveckling; TDD; Enhetstester; Mjukvaruutveckling; Utvecklares erfarenhet; Systemutveckling;

    Sammanfattning : Test driven development [TDD] is an iterative technique where unit   tests are written before production code. General idea is that quality,   especially code design, improves with usage of TDD. Previous studies have had   difficulties proving these benefits. LÄS MER

  3. 3. Riktlinjer för begränsad gränssnittsdesign – Att designa gränssnitt med begränsningar i designarbetet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mathias Karlsson; Gea Löverdal; [2016]
    Nyckelord :GUI design; Standard systems; Functional requirements; Non-functional requirements; UX; Usability; Visual design; HCI; Aesthetic; Gränssnittsdesign; Standardsystem; Funktionella krav; Icke-funktionella krav; UX; Användbarhet; Visuell design; HCI; Estetik.;

    Sammanfattning : Gränssnittsdesign är en av de viktigaste aktiviteterna vid systemutveckling, eftersom gränssnittet utgör den beståndsdel för vilket slutanvändare kommer göra sin primära helhetsbedömning av systemet utefter. Det innebär att gränssnittsdesignarbetet har en avgörande roll för hur systemet kommer att mottas och bedömas vid leverans och upphandlingar av system. LÄS MER

  4. 4. Interaktionsdesign för en domteaters portabla styrsystem : En designstudie i syfte att utveckla en prototyp av en applikation

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Isabelle Månsson; [2014]
    Nyckelord :Interakionsdesign; Domteater; Människa-datorinteraktion; Styrsystem;

    Sammanfattning : En förutsättning för att kunna etablera god publikkontakt i en domteater är att personalen kan interagera med sin publik. För att det ska vara möjligt behöver de vara flexibla och rörliga medan de manövrerar domteaterns styrsystem. LÄS MER

  5. 5. Hur vet vi att vi gör rätt?

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Carrie Huynh; Martin Segelfeldt; [2009]
    Nyckelord :test; testprocess; systemutveckling; utvärdering; utvärderingsmetod;

    Sammanfattning : Under systemutvecklingsprocesser måste man alltid genomgå ett arbetsmoment där systemutvecklingsobjektet testas för att kvalitetssäkras. Men vem kvalitetssäkrar det arbetssätt som används vid testningen? Denna magisteruppsats går ut på att ta fram ett arbetssätt för att svara på frågeställningen ”Hur vet vi att vi gör rätt?”. LÄS MER