Sökning: "jämföra svenska med modersmål"
Visar resultat 21 - 25 av 37 uppsatser innehållade orden jämföra svenska med modersmål.
21. Andraspråksinlärning i förskolan : Några pedagogers beskrivningar av arbetet med språkinlärning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att undersöka hur fem pedagoger på fem olika förskolor väljer att arbeta för att stärka det svenska språket hos barn som har svenska som andraspråk. Jag vill jämföra pedagogernas olika arbetssätt, och likheter och skillnader kommer att diskuteras. LÄS MER
22. "Jag tror att språk är en stor del av vem man är… inte bara vem man är utan kan bli" – om elevers beskrivning av modersmålsundervisningen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Denna uppsats lyfter fram modersmålsundervisningen ur ett elevperspektiv och handlar om att jämföra några elevers åsikter om modersmålsundervisningens betydelse (som de har nu eller haft tidigare) – och relatera till vad forskningen säger om effekterna av att bedriva modersmålsundervisning. Frågan är om eleverna är medvetna om de positiva effekterna och om åsikterna skiljer sig åt mellan de äldre eleverna (20, 23 år), som har avslutat sina modersmålsstudier och de yngre (15, 16 år), som fortfarande har modersmålsundervisning. LÄS MER
23. En jämförelse mellan nationella provens skriftliga delprov i svenska och engelska. : Det är lika svårt att bedöma förmågan att skriva uppsats som att bedöma konst.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : En granskning som Skolinspektionen genomförde 2009-2011 visade att bedömning av nationella prov inte är likvärdig och att bedömning av språkämnena har lägst likvärdighet. Till följd av större avvikelser i svenskan anser Skolinspektionen bland annat att svenskan kan lära av engelskan, men rekommenderar i första hand att uppsatsdelen tas bort. LÄS MER
24. "Modersmålet ligger till grund för inlärning av andraspråket" En jämförande studie av sfi-undervisning med och utan modersmålsstöd
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att jämföra två olika undervisnings- former för vuxna illitterata andraspråksinlärare. Undersökningen görs på två olika skolor. Den ena skolan erbjuder modersmålsstöd i undervisningen och den andra skolan har ingen modersmålsundervisning. LÄS MER
25. Bisatsanvändning i vuxna andraspråksinlärares skriftliga produktion : En jämförelse i variation och frekvens hos L2-och L1-inlärares användning av bisatser
Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Denna studie har som syfte att betrakta hur bisatsanvändning hos vuxna avancerade inlärare av svenska som andraspråk ser ut jämfört med inlärare med svenska som modersmål; detta med avseende på både frekvens och variation. För att besvara mina två frågeställningar angående först frekvens och sedan variation har jag valt att granska uppsatser skrivna av L2- och L1-komvuxstuderande som har gått de högskolebehörighetsgivande gymnasiekurserna Svenska som andraspråk B respektive Svenska B på Komvux. LÄS MER