Sökning: "jämföra svenska med modersmål"

Visar resultat 11 - 15 av 37 uppsatser innehållade orden jämföra svenska med modersmål.

  1. 11. Tredjespråksinlärning i åk 4-6 : Flerspråkiga elever i ett EFL klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sandra Danielsson; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; tredjespråksinlärning; språkutveckling; EFL; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : I dagens mångkulturella skola möter vi flertalet barn med ett annat modersmål än svenska. Eleverna har kommit till landet av många olika anledningar och har alla olika erfarenheter med sig. LÄS MER

  2. 12. Lärare och flerspråkiga elever : – en intervjustudie om lärares språkutveckland arbrtssätt och förhållningssättgentemot flerspråkiga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jennifer Hammenfors; Berwell Teclemariam; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkiga!elever; !språkutvecklande!arbetssätt; !förhållningssätt; !förstaspråk; !;

    Sammanfattning : Många& skolor& runt&om&i&Sverige&har&uppvisat&brister&med&att&ge& flerspråkiga&elever&de& förutsättningar&som&bidrar&till&en&gynnsam&språkF&och&kunskapsutveckling.&Dessa&brister& är&av&stor&betydelse&eftersom&att&de&flerspråkiga&eleverna&parallellt&måste&utveckla&det& svenska&språket&och&ämneskunskaper. LÄS MER

  3. 13. “Ursäkta mig, vad betyder anspråk?” En jämförande studie av gymnasieelevers förståelse av akademiska ord

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Johanna Helje; [2017-09-04]
    Nyckelord :ordförståelse; akademiska ord; skolord; modersmål; andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra i vilken grad gymnasieelever med olika språklig bakgrund i årskurs 1 på studieförberedande program förstår akademiska ord. De akademiska orden som testas är hämtade från gymnasieläroböcker i svenska, religion respektive samhällskunskap. LÄS MER

  4. 14. Vi bør bli flinkere til å si ”hva?” : Om internordisk kommunikation mellan nordiskt engagerade ungdomar

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Eydís Inga Valsdóttir; [2016]
    Nyckelord :internordisk kommunikation; internordisk språkförståelse; ungdomar; engagemang; motivation; attityd; Norden;

    Sammanfattning : Att nordbor enkelt kan kommunicera på sina modersmål är grunden i den nordiska språkgemenskapen. Idag är det endast de skandinaviska språken – danska, norska och svenska – som är mellanförståeliga och tanken är att hela Norden ska kunna kommunicera med dem som bas. LÄS MER

  5. 15. Lärares sätt att grundlägga för elevers läsförståelse : En kvalitativ intervjustudie av verksamma lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Marica Persson; [2015]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsutveckling; läs- och skrivutveckling; elever med annat modersmål;

    Sammanfattning : Enligt PISAs kunskapsmätningar sjunker svenska elevers kunskaper varje år. Ett kunskapsområde som sjunker är läsförståelsen. I denna undersökning har sammanlagt sex lärare i förskoleklass och skolans tidigare år intervjuats. LÄS MER