Sökning: "könsroller i reklamfilm"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden könsroller i reklamfilm.

  1. 1. "Det är helt sjukt att man ska behöva raka av sig håret": En kvalitativ analys av heteronormativitet i reklamfilm

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Karin Palm; Rebecka Hermansson; [2020]
    Nyckelord :Icke-stereotypisk reklam; Försvarsmakten; queerteori; heteronormativitet; multimodal socialsemiotisk analys; Social Sciences;

    Sammanfattning : Genom en socialsemiotisk multimodal analys tillsammans med en queerteoretisk ansats syftar denna uppsats till att ge nya insikter till fältet för strategisk kommunikation, marknadsföring och icke-stereotypisk reklam. Reklam har länge använt sig av stereotypa framställningar vilket är problematiskt eftersom det bygger på generaliserande antaganden av personer och grupper. LÄS MER

  2. 2. Jag konsumerar, alltså finns jag - en granskning av hur genus och värdeföreställningar kommer till uttryck i reklamfilm.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Magdalena Stadler; [2011]
    Nyckelord :konsumtionssamhälle; mytologi; attityder; stereotyper; värdeföreställning; värderingar; kulturella normer; identitetsskapande; reklamfilm; konsumtion; könsroller; socialt medlemskap.; varugörande av jaget; Social Sciences;

    Sammanfattning : Konsumtion blir ett allt viktigare inslag i vår vardag. Konsumtion har gått från att vara något behovsbaserat, till ett index på popularitet, status och attraktivitet som människa. Det reklambranschen spelar på i sina annonser är våra drömmar, mål och uppfattningar om vad som är attraktivt. LÄS MER

  3. 3. Maskulinitet i media : En studie av maskulin framställning i svensk TV-reklam

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :Niclas Dahl; Andreas Jeppsson; [2007]
    Nyckelord :maskulinitet könsroller feminism populärkultur media reklam mkv medie kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att försöka tolka ett eventuellt mönster av maskulina framställningar och ställa dessa tolkningar i relation till den äldre, mer traditionella bilden av mannen. Detta gjordes genom en studie av reklamfilm i svensk TV. LÄS MER