Sökning: "könsroller i reklamfilm"
Hittade 3 uppsatser innehållade orden könsroller i reklamfilm.
1. "Det är helt sjukt att man ska behöva raka av sig håret": En kvalitativ analys av heteronormativitet i reklamfilm
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Genom en socialsemiotisk multimodal analys tillsammans med en queerteoretisk ansats syftar denna uppsats till att ge nya insikter till fältet för strategisk kommunikation, marknadsföring och icke-stereotypisk reklam. Reklam har länge använt sig av stereotypa framställningar vilket är problematiskt eftersom det bygger på generaliserande antaganden av personer och grupper. LÄS MER
2. Jag konsumerar, alltså finns jag - en granskning av hur genus och värdeföreställningar kommer till uttryck i reklamfilm.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Konsumtion blir ett allt viktigare inslag i vår vardag. Konsumtion har gått från att vara något behovsbaserat, till ett index på popularitet, status och attraktivitet som människa. Det reklambranschen spelar på i sina annonser är våra drömmar, mål och uppfattningar om vad som är attraktivt. LÄS MER
3. Maskulinitet i media : En studie av maskulin framställning i svensk TV-reklam
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att försöka tolka ett eventuellt mönster av maskulina framställningar och ställa dessa tolkningar i relation till den äldre, mer traditionella bilden av mannen. Detta gjordes genom en studie av reklamfilm i svensk TV. LÄS MER