Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 1303 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. "Vi tar emot den kärlek som vi tycker vi är värda" : En analys av Stephen Chboskys Wallflower - Konsten att titta på och dess potential för att arbeta med sexualitet, samtycke och relationer i ämnet svenska på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Josefine Lindström; [2023]
    Nyckelord :Sexualitet; samtycke och relationer. Värdegrund. Svenskämnet. Wallflower - konsten att titta på The Perks of Being a Wallflower. Stephen Chbosky. Litteraturundervisning.;

    Sammanfattning : Den 1 juli 2021 kom det nya direktiv från Skolverket att sexualitet, samtycke och relationer (SSR) nu har en större del i skolans värdegrund. Skolverket ger inget konkret material på hur de nya direktiven ska användas i undervisningen. LÄS MER

  2. 22. Vreden, sorgen och maktlösheten : En litteratursociologisk studie av genus och klass i romanerna Björnstad och Störst av allt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elina Ala-Jukuri; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur klass och genus skildras i samtidsromanerna Björnstad av Fredrik Backman och Störst av allt av Malin Persson Giolito. Studien ämnar även att se vilka teoretiska föreställningar om makt, vad beträffar klass och genus, som kan identifieras i romanerna. LÄS MER

  3. 23. Stereotyper kring etniska grupper hos svenska spelare : En studie i visuell karaktärsdesign

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Drexian Hjortswang; [2023]
    Nyckelord :Dataspel; Etnisk Grupp; Karaktärskoncept; Stereotyper;

    Sammanfattning : Denna undersökning baseras på tidigare forskning som visar på kopplingen mellan förekomsten av stereotyper i dataspel och negativa stereotyper av olika etniska grupper hos spelarna. Bakgrunden beskriver de stereotyper som finns om olika etniska grupper och hur de representeras i digitala spel. LÄS MER

  4. 24. Exploring the aesthetical qualities of scaled game maps through Human-AI Collaboration

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Petter Rignell; Christian Sjösvärd; [2023]
    Nyckelord :game design; scale; scalability; aesthetics; AI; Human-AI Collaboration; MAP-Elites; EDD;

    Sammanfattning : The primary objective is to explore the scalability of two-dimensional game maps while preserving certain aesthetical qualities in scaled representations. By either upscaling or downscaling the maps, features of the map inducing these aesthetical qualities may diminish. LÄS MER

  5. 25. Nytänkande design av karaktärsskapande i spelvärlden : Med fokus på minoritetsgruppen icke-binära

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Josephine Svärd; [2023]
    Nyckelord :minoritetsgrupp; icke-binär; videogames; gaming; sexism; inkludering; exkludering; informationsdesign; informativ illustration; dataspel; spelkaraktärer; hypermaskulinitet; karaktärsskapande; könsstereotyper.;

    Sammanfattning : Detta är en studie för examensarbete i Informationsdesign med inriktning Informativ Illustration. Syftet med examensarbetet är att undersöka hur minoriteten ickebinära spelkaraktärer representeras i dagens spelvärld, hur de kan illustreras med fokus på karaktärens narrativ, egenskaper och design. LÄS MER