Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att kämpa mycket för lite hjälp : En kvalitativ studie av kontroll och stöd utifrån ett klientperspektiv på ekonomiskt bistånd

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Moa Sundell; Oscar Hallberg Zettergren; [2019]
    Nyckelord :bureaucracy; work requirements; interpersonal dimension; client perception.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Determining eligibility for financial aid is an ambiguous task for social workers, according to research. Social workers are expected to support clients in taking part of social welfare, while at the same time ensuring work requirement participation. The aim of the study was to investigate this ambiguous task from a client perspective. LÄS MER

  2. 2. Hembesök inom ekonomiskt bistånd - ett klientperspektiv  : En kvalitativ studie om klienters upplevelse av hembesök

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Nygren; Sureya Saglam; [2014]
    Nyckelord :socialtjänst; ekonomiskt bistånd; klient; hembesök; RUT-utredning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka upplevelser och erfarenheter av hembesök hos klienter som är aktuella vid enheten för ekonomiskt bistånd i Uppsala kommun, samt att studera huruvida dessa erfarenheter påverkat studiens deltagares inställning till socialtjänsten som helhet. Undersökningsurvalet bestod av intervjuer med åtta klienter vid ekonomiskt bistånd i Uppsala kommun som alla varit föremål för utredning med ett eller flera hembesök. LÄS MER

  3. 3. ”Vi gör ett arbete av god kvalitet!” En kvalitativ jämförelsestudie mellan två fokusgrupper av socialsekreterare som handlägger långtidsärenden inom ekonomiskt bistånd

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Dina Aziz; Julia Lindgren; [2009-01-12]
    Nyckelord :Kvalitet; ekonomiskt bistånd; organisationsstruktur; organisationskultur; klientarbete;

    Sammanfattning : Vår uppsats bygger på en jämförelsestudie mellan två fokusgrupper av socialsekreterare, som handlägger långtidsärenden inom ekonomiskt bistånd, för att få en uppfattning om det kvalitativa arbetet. Studiens syfte är att belysa socialsekreterarnas arbetssätt vid handläggning av ekonomiskt bistånd för långtidsberoende bidragstagare. LÄS MER