Sökning: "klimatförändring kommunikation"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden klimatförändring kommunikation.
1. DEN INRAMADE SANNINGEN : Om användningen av falsk balans i rapporteringen om klimatfrågan i svensk nyhetsmedia 1988 - 2002
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikationSammanfattning : This study critically examines the phenomenon of false balance in Swedish media coverage of climate change from 1988 to 2002. The research design replicates the methodological framework of Boykoff and Boykoff (2004), applying quantitative content analysis to a selection of Swedish newspapers and comparing with their findings on American newspapers. LÄS MER
2. Resilient samhällsplanering som verktyg för att minska översvämningsrisken : En fallstudie om Karlstad och Jönköping
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Med bakgrund i att klimatet förändras och kommer påverka människor världen över ännu mer i framtiden, så även i Sverige, var det relevant att undersöka hur två vattennära kommuner arbetar för att anpassa sig till översvämningar. Klimatförändringarna sker snabbare idag än någonsin och tillsammans med en befolkningsökning räknar experter med att fler och större naturkatastrofer kommer att inträffa. LÄS MER
3. Användningsområden, styrkor och utmaningar med metoden livscykelanalys: en fallstudie på ett tilvlerkande stålföretag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industriell ekonomiSammanfattning : There has been a rise in greenhouse gas emissions since the industrial revolution. Today the steel industry is one of the industries with the highest emissions of greenhouse gas and impact on the climate. LÄS MER
4. Människan och naturen i modern barnlitteratur : En ekokritisk analys av tre barnböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : En litteraturvetenskaplig undersökning av tre moderna skönlitterära barnböcker för mellanåldern 9–12 år utgivna 2019–2020. Undersökningens syfte har varit att utifrån ett ekokritiskt perspektiv undersöka hur mötet mellan människa och natur gestaltas samt hur natursynen framställs. LÄS MER
5. Allt går åt helvete och det är politikernas fel. - En kvantitativ innehållsanalys av klimatjournalistik i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Expressen, september 2018 till augusti 2019.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : The aim of this study is to examine how climate change is framed in Swedish climate reporting, published on the website of national newspapers – Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet and Expressen – from September 2018 throughout August 2019. Through a quantitative content study regarding climate change published online in chosen newspapers, the goal is to map out how Swedish newspapers use frames – consciously or not – to affect the public. LÄS MER