Sökning: "kollaborativ konsumtion"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden kollaborativ konsumtion.

  1. 11. Vill du dela? En kvalitativ studie av privatpersoners deltagande i kollaborativ konsumtion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Hanna Sandin; Teo Sandahl; [2019]
    Nyckelord :Delningsekonomi; Kollaborativ konsumtion; Praktikteori; Social kontext; Mening; Hinder; Konsumentbeteende; Social Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : Kollaborativ konsumtion har blivit vanligare som en följd av att antalet personer som väljer att dela resurser med andra har ökat. Konsumtionsformen innebär att konsumenter, mot ekonomisk eller annan form kompensation, ges tillfällig tillgång att nyttja resurser utan att äga dem. LÄS MER

  2. 12. Tillgång framför ägande: drivkrafterna bakom kollaborativ konsumtion

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Emma Örvall; [2016-01-13]
    Nyckelord :Kollaborativ konsumtion; kollaborativ ekonomi; hållbar konsumtion; prekariatet; Peer-to-Peer P2P ; tillit; reboundeffekten; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Uppsatsen har som syfte att undersöka fenomenet ”kollaborativ konsumtion” vilket förenklat kan beskrivas som ”tillgång framför ägande”. Med två kvalitativa metoder, litteraturgranskning och djupintervjuer, identifieras drivkrafterna bakom kollaborativ konsumtion. LÄS MER

  3. 13. Designing Sharing Platforms : A study of the Hoffice coworking network

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Emma Lundin; [2016]
    Nyckelord :Collaborative Consumption; Sharing; Coworking; Social Network; Design; Online Platform;

    Sammanfattning : The sharing economy, or collaborative consumption, refers to peer-to-peer sharing of goods and services coordinated through a commercialized or community-based online platform. Collaborative consumption platforms are used for sharing of our under-used assets, e.g. our homes, tools, and vehicles, and can bring social communities together. LÄS MER

  4. 14. Fast Fashion 2.0 : en mer hållbar affärsmodell

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Matilda Karlsson; Crystel Fernandes; [2016]
    Nyckelord :Hållbarhet; fast fashion; slow fashion; kollaborativ konsumtion; uthyrning; Busines model generation;

    Sammanfattning : Att arbeta med miljö och hållbarhet blir allt vanligare inom modesektorn. Samtidigt ställs höga krav på hastighet inom textil- och klädindustrin som pressas till att leverera trendiga, prisvärda plagg i stora volymer så snabbt och effektivt som möjligt på marknaden. Det leder ibland till överproduktion och negativ miljöpåverkan. LÄS MER

  5. 15. Effekten av varierande datamängd vid filmbetygsprediktion : En studie med en egenkonstruerad rekommendationsalgoritm

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Adam Pielbusch; Erik Lindbom; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Behovet av att kunna förutspå användares preferenser ökar i samhället. Då konsumtion i digitala butiker ökar är det viktigt för butikerna att kunna generera så träffsäkra produktrekommendationer som möjligt för att på så sätt kunna öka sin försäljning. LÄS MER