Sökning: "kollaborativ konsumtion"
Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden kollaborativ konsumtion.
11. Vill du dela? En kvalitativ studie av privatpersoners deltagande i kollaborativ konsumtion
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Kollaborativ konsumtion har blivit vanligare som en följd av att antalet personer som väljer att dela resurser med andra har ökat. Konsumtionsformen innebär att konsumenter, mot ekonomisk eller annan form kompensation, ges tillfällig tillgång att nyttja resurser utan att äga dem. LÄS MER
12. Tillgång framför ägande: drivkrafterna bakom kollaborativ konsumtion
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierSammanfattning : Uppsatsen har som syfte att undersöka fenomenet ”kollaborativ konsumtion” vilket förenklat kan beskrivas som ”tillgång framför ägande”. Med två kvalitativa metoder, litteraturgranskning och djupintervjuer, identifieras drivkrafterna bakom kollaborativ konsumtion. LÄS MER
13. Designing Sharing Platforms : A study of the Hoffice coworking network
Magister-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)Sammanfattning : The sharing economy, or collaborative consumption, refers to peer-to-peer sharing of goods and services coordinated through a commercialized or community-based online platform. Collaborative consumption platforms are used for sharing of our under-used assets, e.g. our homes, tools, and vehicles, and can bring social communities together. LÄS MER
14. Fast Fashion 2.0 : en mer hållbar affärsmodell
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Att arbeta med miljö och hållbarhet blir allt vanligare inom modesektorn. Samtidigt ställs höga krav på hastighet inom textil- och klädindustrin som pressas till att leverera trendiga, prisvärda plagg i stora volymer så snabbt och effektivt som möjligt på marknaden. Det leder ibland till överproduktion och negativ miljöpåverkan. LÄS MER
15. Effekten av varierande datamängd vid filmbetygsprediktion : En studie med en egenkonstruerad rekommendationsalgoritm
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)Sammanfattning : Behovet av att kunna förutspå användares preferenser ökar i samhället. Då konsumtion i digitala butiker ökar är det viktigt för butikerna att kunna generera så träffsäkra produktrekommendationer som möjligt för att på så sätt kunna öka sin försäljning. LÄS MER