Sökning: "neutral lärare religion"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden neutral lärare religion.

  1. 1. En kvalitativ studie av hur lärare säger sig arbeta för en icke-konfessionell och objektiv religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aia Alsamak; [2022]
    Nyckelord :Religion education; icke-konfessionell; religionsundervisning; kristendom; ateismen;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att skapa större förståelse för de didaktiska metoder lärare använder för att forma en i deras mening icke-konfessionell, neutral och objektiv religionsundervisning. Materialet har varit skriftliga intervjuer med nio lärare, dessa intervjuer har undersökts utifrån tidigare forskning och teorier. LÄS MER

  2. 2. "Religionen, hejdå! Ateism, välkommen!" : Nyanlända elevers självpositionering och upplevelser av religionskunskapsundervisningen i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Charlotte Bergenfelz; Fredrik Silverglimth; [2018]
    Nyckelord :RE; non-confessional religious education; pupils; representation; immigration; religious discourse; critical discourse analysis; secularism; diaspora; postcolonialism; Sweden; Islam in Sweden; muslim identity; religionskunskap; icke-konfessionell religionskunskapsundervisning; elever; representation; immigration; nyanlända; religiös diskurs; kritisk diskursanalys; sekularisering; diaspora; postkolonialism; Sverige; islam i Sverige; muslimsk identitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur nyanlända elever ser på religion utifrån två teman. Det första behandlar hur dessa elever positionerar sig till religiösa traditioner, samt på vilka sätt dessa positioner kan ha förändrats i diaspora. LÄS MER

  3. 3. Den icke-konfessionella religionsundervisningen : religionslärarens roll i den objektiva och neutrala undervisningen

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Anna Björsson; Alice Collin; [2018]
    Nyckelord :icke-konfessionell religionsundervisning; dilemma; objektiv;

    Sammanfattning : Religionsundervisning finns i olika former och kontexter. Den rådande religionsundervisningen i Sverige benämns som icke-konfessionell och ska därmed vara objektiv och neutral. LÄS MER

  4. 4. Neutral religionsundervisning? : En kvalitativ studie om lärares upplevelser av att motverka religiösa konflikter i årskurs F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hadil Malki; Rana Rofael; [2018]
    Nyckelord :Religion; konflikt; mångkulturell; interkulturell; kultur; tradition.;

    Sammanfattning : I denna studie är syftet att undersöka lärares upplevelser av religiösa konflikter bland elever i årskurs F-3. Studien syftar även till att undersöka hur lärare hanterar och arbetar förebyggande med sådana konflikter. För att besvara forskningsfrågorna valdes semistrukturerade intervjuer med ett antal aktiva lärare att analyseras. LÄS MER

  5. 5. ”För min känsla är, hur kan religionsundervisningen vara neutral, eller jag vet inte?” Sex gymnasielärares syn på den katolska och protestantiska religionsundervisningen och dess målsättningar i Baden-Württemberg

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Erika Johansson; [2015]
    Nyckelord :Baden-Württemberg; kritisk diskursanalys; läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka målsättningar med religionsundervisningen i delstaten Baden-Württemberg. Uppsatsen undersöker hur målen beskrivs i ämnesplanerna för protestantisk respektive katolskreligionsundervisning, hur sex lärare på Gymnasium ser på målen med den undervisning de bedriver samt hur deförhåller sig till ämnesplanernas målsättningar. LÄS MER