Sökning: "kombinerad kompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden kombinerad kompetens.

  1. 1. When Flying is Inevitable : How international companies and business travelers can contribute to the transformation towards a future of sustainable aviation

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Frida Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Carbon Neutral; Business aviation; Sustainable Aviation; Sustainable Strategy; Sustainable Aviation Fuel; Hydrogen; Electric; Switzerland; Technology-Push; DemandPull.; Koldioxidneutralt; affärsflyg; hållbart flyg; hållbar strategi; hållbart flygbränsle; vätgas; elflyg; Schweiz; Technology-Push; Demand-Pull;

    Sammanfattning : This thesis emerged from a question that had been repeating itself in my head for a long period of time: If myself and the rest of the world face the fact that we are likely to keep flying for years to come for reasons somehow considered valid, how can we at the same time still contribute efficiently to achieving a more sustainable future of aviation? Based on this dilemma and focusing on the factor of impact, an actor with the power of creating a larger impact than a single individual was firstly identified. This actor also provides the perspective used in this thesis. LÄS MER

  2. 2. Arbetsprocess för hållbar utveckling av balkstrukturer i korrosiva miljöer

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Maskinteknik

    Författare :Ida Rosén; Kristin Brink; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vid konstruktion av balkstrukturer, som ska exponeras för korrosiva miljöer, krävs strategier för att integrera hållbarhetsaspekter redan i utvecklingsfasen. Detta för att minska miljöpåverkan och säkerhetsrisker samtidigt som kostnader beaktas. LÄS MER

  3. 3. Att kunna sin sak- En tvärsnittsstudie om hur personer som arbetar med våld i nära relationer ser på sin kunskap och kompetens i ämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Izabella Winstedt; Jaquline Milic; [2023]
    Nyckelord :Våld i nära relationer; yrkesverksamma; våldstyp; förövare; utsatta Intimate partner violence; professionals; type of violence; perpetrator; victim; Social Sciences;

    Sammanfattning : Intimate partner violence (IPV) is a global issue which occurs in all contexts. In order to help victims and perpetrators of IPV it is essential that professionals, such as social workers, psychologists and nurses, have sufficient knowledge and competence regarding the issue. LÄS MER

  4. 4. Förståelse för testresultat, i med- och motgång : Aggregerade screeningresultat som grund för nulägesanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jessica Rosén; [2022]
    Nyckelord :läsförståelse; screening; mervärdesanalys; aggregering; resultatutveckling; kombinerad metod; specialpedagogisk kompetens; skoleffektivitet;

    Sammanfattning : Examensarbetet avser att förstå för vad som karaktäriserar skolor som uppvisar en framgångsrik- respektive icke-framgångsrik resultatutveckling vad gäller screeningsresultat i läsförståelse. I två delstudier utforskas hur testresultat kan analyseras för att identifiera olika skolors inverkan på elevers läsutveckling och vad den kan bero på. LÄS MER

  5. 5. Rätt till literacy i grundsärskolan : ett systemteoretiskt perspektiv på några lärares syn på elevers och egna förutsättningar för literacypraktiker samt på betydelsen av literacy för delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Katica Stazic; Hanna Wellington; [2022]
    Nyckelord :delaktighet; intellektuell funktionsnedsättning; komplexa kommunikationsbehov; literacy; systemteori; särskolan;

    Sammanfattning : Alla elever har rätt till literacy och lärare i särskolan förväntas erbjuda literacypraktiker med utgångspunkt i styrdokument och forskning samtidigt som elever med komplexa kommunikationsbehov inte omfattas av befintligt stödmaterial gällande literacy. Syftet med studien är att utifrån ett systemteoretiskt perspektiv få kunskap om och förståelse för några lärares syn på elevers och egna förutsättningar för literacypraktiker i grundsärskolans inriktning ämnesområden och deras syn på betydelsen av literacy för elevernas delaktighet. LÄS MER