Sökning: "kommunikation fritidshem föräldrar"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kommunikation fritidshem föräldrar.

  1. 1. Samverkan mellan fritidshem och hem efter pandemin.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Edvin Skoglund; Hanna Palmgren; [2023-10-19]
    Nyckelord :coronapandemin; fritidshem; fritidshemslärare; fritidshemspersonal; föräldrasamverkan; samverkan med hemmet; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Eftersom skolan har ett ansvar att arbeta för ett systematiskt kvalitetsarbete samt utvecklande arbete blir bristen på forskning kring fritidshemmet käppar i hjulet för detta. När coronapandemin 2020-2022 drabbade världen blev kontakten mellan skolan och hemmet annorlunda än den varit innan. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemmets digitala kommunikation med vårdnadshavare : En kvalitativ studie ur ett socialvetenskapligt och kommunikationsvetenskapligt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Matilda Fridhamn; Michaela Civic; [2023]
    Nyckelord :Communication effectiveness; Digital communication; Guardians; Leisure- time centers; Parents; Social capital.; Digital kommunikation; Fritidshem; Föräldrar; Kommunikationseffektivitet; Socialt kapital; Vårdnadshavare.;

    Sammanfattning : Studien undersöker vårdnadshavares erfarenheter av ineffektiv och effektiv digital kommunikation mellan fritidshem och vårdnadshavare. Syftet är att få insikt i vårdnadshavarnas upplevelser av att ta emot och förstå digital kommunikation. LÄS MER

  3. 3. Vem är jag och vem blir jag? : En fallstudie om övergången från förskolan till förskoleklassen och fritidshemmet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Margareta Högberg; [2021]
    Nyckelord :Special education; Preeschool class after-school care; interviews; identity forming; inclusion; interviews; transition; obstacles and opportunitiesr; Specialpedagogik; förskoleklass fritidshem; intervjuer; identitetsformering; inkludering; övergång; hinder och möjligheter ö;

    Sammanfattning : The aim of the study has been to highlight opportunities and obstacles for children to develop a positive identity after the transition from preschool to preschool class and school-age educare. Previous research shows that an individual's perceived identity changes when transitioning to new contexts, which often entails new roles and new positions. LÄS MER

  4. 4. Att uppfostra eller kränka elever : En vetenskaplig essä om samspelet mellan fritidshemmet och hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Louise Fackler Ferm; [2020]
    Nyckelord :Parental cooperation; after-school center; education; communication; offense; Föräldrasamverkan; fritidshem; fostran; kommunikation; kränkning;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä är skriven utifrån att jag som fritidshemslärare vill undersöka och få större förståelse för det komplexa samarbetet mellan föräldrar och fritidshemspersonal. Jag vill genom denna uppsats ta reda på hur jag som fritidshemslärare kan bygga upp ett förtroendekapital hos föräldrarna, få ett väl fungerande samarbete och ta reda på var gränsen går mellan att kränka eller fostra en elev. LÄS MER

  5. 5. Samverkan mellan fritidshem och hem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rita D'Agostino; Zeinab Hadi; [2017]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidspedagoger -lärare; föräldrar vårdnadshavare; kommunikation; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en bild av hur samverkan mellan fritidspedagoger och vårdnadshavare kan se ut i fritidshemmet. Studien har utgått från följande frågeställningar:●Hur ser samverkan ut mellan fritidspedagoger och vårdnadshavare i fritidshem?●Vilka rutiner finns för samverkan och vilka dialoger förs mellan vårdnadshavare och fritidspedagoger?●Vilka eventuella hinder finns för samverkan?●Vilka eventuella önskemål om samverkan uttrycks?Vår studie är baserad på tre olika skolors fritidshem. LÄS MER