Sökning: "komparativ textanalys"
Visar resultat 41 - 45 av 187 uppsatser innehållade orden komparativ textanalys.
41. Är flerspråkighet synligt i läromedel? –En komparativ textanalys
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Idag kategoriseras den svenska skolan som mångkulturell och flerspråkig vilket ställer nya krav på undervisningen. Syftet med denna studie är att undersöka om och hur flerspråkighet synliggörs i svenskämnets läromedel. LÄS MER
42. Gymnasistskrivande : En komparativ studie av elevtexter i Svenska 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Elevspråksforskning i skrivande har sedan länge kunnat konstatera påfallande språkklyftor mellan gymnasister, t.ex. avseende betygsgrader och kön. Syftet med studien är att med en didaktisk ansats undersöka skriftspråkliga skillnader mellan elevtexter skrivna inom ramen för Svenska 3. LÄS MER
43. Varför förblir Rökstenens budskap ett mysterium? : En komparativ textanalys av tolkningar av Rökstenens runskrift
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : I det här arbetet undersöks olika tolkningar av Rökstenen, ett runstensmonument beläget i Östergötland som innehåller världens längsta runinskrift. Under lång tid har forskare varit i huvudsak överens om hur skriften ska läsas men tolkningarna om hur texten ska förstås går isär. LÄS MER
44. EU:s image i läroböcker : Hur EU framställs i två läromedel för Samhällskunskap 1,2 och 3 på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Målet med den här studien är att utforska hur EU kan framställas i läroböcker för samhällskunskap. Studien fokuserar på tolkning av text och bild genom att använda polity-, policy- och politicsdimensionerna som en teoretisk utgångspunkt. LÄS MER
45. Rökstenen och skolan : En studie om Rökstenen och runsvenskan i gymnasieskolans läromedel och svenskundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syfte: I studien undersöks tre olika läromedel för kursen Svenska 3 samt olika tolkningar av inskriften på Rökstenen. Studien leder till kunskap om hur det går att sammanfläta tolkningarna av Rökstenens inskrift med de centrala innehållen för kursen Svenska 3. LÄS MER