Sökning: "komparativ textanalys"

Visar resultat 41 - 45 av 187 uppsatser innehållade orden komparativ textanalys.

  1. 41. Är flerspråkighet synligt i läromedel? –En komparativ textanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Josefine Brinkner; Madelene Hermansson; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Mångkulturalitet; Translanguaging; Transspråkande; Läromedel; komparativ analys;

    Sammanfattning : Idag kategoriseras den svenska skolan som mångkulturell och flerspråkig vilket ställer nya krav på undervisningen. Syftet med denna studie är att undersöka om och hur flerspråkighet synliggörs i svenskämnets läromedel. LÄS MER

  2. 42. Gymnasistskrivande : En komparativ studie av elevtexter i Svenska 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Rickard Hallebratt; [2020]
    Nyckelord :kvantitativ textlingvistik; kvantitativa textmått; elevtext i gymnasieskolan; nationella prov;

    Sammanfattning : Elevspråksforskning i skrivande har sedan länge kunnat konstatera påfallande språkklyftor mellan gymnasister, t.ex. avseende betygsgrader och kön. Syftet med studien är att med en didaktisk ansats undersöka skriftspråkliga skillnader mellan elevtexter skrivna inom ramen för Svenska 3. LÄS MER

  3. 43. Varför förblir Rökstenens budskap ett mysterium? : En komparativ textanalys av tolkningar av Rökstenens runskrift

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Jennsjö Emily; [2020]
    Nyckelord :Rökstenen;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöks olika tolkningar av Rökstenen, ett runstensmonument beläget i Östergötland som innehåller världens längsta runinskrift. Under lång tid har forskare varit i huvudsak överens om hur skriften ska läsas men tolkningarna om hur texten ska förstås går isär. LÄS MER

  4. 44. EU:s image i läroböcker : Hur EU framställs i två läromedel för Samhällskunskap 1,2 och 3 på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Maria Vestman; [2020]
    Nyckelord :EU; Läroböcker; Samhällskunskap; Textanalys;

    Sammanfattning : Målet med den här studien är att utforska hur EU kan framställas i läroböcker för samhällskunskap. Studien fokuserar på tolkning av text och bild genom att använda polity-, policy- och politicsdimensionerna som en teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  5. 45. Rökstenen och skolan : En studie om Rökstenen och runsvenskan i gymnasieskolans läromedel och svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Yazan Al Abdalla; [2020]
    Nyckelord :Rökstenen; Språkhistoria; Textanalys; Komparativ metod; Multimodalitet; Pedagogik; Svenskundervisning; Runsvenska; Läromedel;

    Sammanfattning : Syfte: I studien undersöks tre olika läromedel för kursen Svenska 3 samt olika tolkningar av inskriften på Rökstenen. Studien leder till kunskap om hur det går att sammanfläta tolkningarna av Rökstenens inskrift med de centrala innehållen för kursen Svenska 3. LÄS MER