Sökning: "komparativ textanalys"

Visar resultat 26 - 30 av 187 uppsatser innehållade orden komparativ textanalys.

  1. 26. Hur kommuniceras hållbarhetsarbete strategiskt? : En komparativ studie mellan H&M och SSAB utifrån en nyinstitutionell ansats

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Alm; Tom Wellander; [2022]
    Nyckelord :Strategisk kommunikation; nyinstitutionell organisationsteori; hållbarhet; legitimitet; hållbarhetskommunikation.;

    Sammanfattning : Forskning som applicerar nyinstitutionell teori för att förstå företags strategiska kommunikation, är begränsad och så är även studier av strategisk hållbarhetskommunikation på företag som är verksamma inom olika industrier. Med den bakgrunden ämnar denna studie att, utifrån en nyinstitutionell ansats, jämföra två företags strategiska kommunikation av hållbarhetsfrågor och analysera hur den påverkas av omvärldens krav, förväntningar och påtryckningar. LÄS MER

  2. 27. Äventyrlig bedömning eller bedömningens äventyr? : En jämförande studie om vad som ska tränas och bedömas inom yrkesutbildning utifrån svensk och kubansk läroplan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Lilian Hemmingsson; [2022]
    Nyckelord :Bedömning; kunskapsbedömning; utbildningsmål; läroplan; yrkesutbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att vidga och synliggöra kunskaper om hur olika läroplaners beskrivningar förhåller sig till kunskapskonstruktion, samt till kunskap som ska bedömas på olika sätt. Avsikten har varit att genomföra en komparativ textanalys, utifrån en läroplansteoretisk ansats studera ett antal likvärdiga innehåll som ska tränas för att försöka finna skillnader och likheter gällande vad som skrivs fram i de bägge ländernas läroplaner (Kuba – Sverige), samt hur de förmågor som ska tränas är tänkta att bedömas. LÄS MER

  3. 28. Vem var kungens fru? : En textanalys över framställningen av kvinnor och män i historieläromedel för mellanstadiet mellan 1980-2022

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Samuelsson; [2022]
    Nyckelord :Equality; teaching materials; curriculum; history; gender system; textual analysis; Jämställdhet; läromedel; läroplan; historia; genussystemet; textanalys;

    Sammanfattning : Jämställdhet är ett begrepp som på senare år har utvecklats och fått stor betydelse i samhället. I läroplanerna mellan 1980 och 2022 har begreppet jämställdhet förekommit men tillämpandet av begreppet har förändrats med tiden. Genom tidigare forskning framkommer det att kvinnor har varit underrepresenterade i historieläromedlen. LÄS MER

  4. 29. Komparativ läromedelsanalys : En studie av innehållet och progressionen i religionsläromedlen mellan högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Tina Jakobsson; Alexandra Önander; [2022]
    Nyckelord :religion; religionskunskap; religionsvetenskap; komparativ analys; läromedel; läroböcker; grundskola; årskurs 7–9; gymnasium; religion 1;

    Sammanfattning : Examensarbetet ser över hur väl läromedel för årskurs 7–9 samt gymnasiet håller sig till de centrala målen i religionskunskap och skolans värdegrund. Den analyserar även progressionen mellan läroböckerna som används på grundskolan kontra gymnasiet, samt undersöker vilka likheter och skillnader dessa har gentemot varandra. LÄS MER

  5. 30. ”Hur blir man medborgare, om man ingenting vet om livet runt omkring? Först när man själv har hamnat i fällan, får man omsider kunskap.” : En komparativ och kvalitativ textanalys om Gulags framställning i skolböcker 1970-2010

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Historia

    Författare :Vendela Söderberg; [2021]
    Nyckelord :Historiemedvetande; historiedidaktik; historiebruk; läroböcker; styrdokument; intentionalism; funktionalism;

    Sammanfattning : ”Min farfar pratade inte om det han var med om i Stalins Gulagläger om man inte pressade honom.” Detta skriver historikern Anton Weiss-Wendt om sin farfar, Helmut Weiss, som förlorade 20 år av sitt liv i Gulag.  Den här historien och fler därtill, kände världen inte till. LÄS MER