Sökning: "kompenserande hjälpmedel dyslexi"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden kompenserande hjälpmedel dyslexi.

  1. 1. Alternativa verktyg : Läsande och skrivande med teknikens hjälp ur ett inkluderande perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erika Rocksén; Christina Ekenberg; [2019]
    Nyckelord :Alternativa verktyg; inkludering; enkätstudie; intervjustudie; mellan- och högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur alternativa verktyg används i klassrummet och hur vi kan förstå användningen av dessa kompenserande hjälpmedel i förhållande till upplevelser av inkludering. Uppsatsens två delstudier genererade följande resultat: Vid användning av teknik finns möjligheter för elever i läs- och skrivsvårigheter att delta i den vanliga undervisningen på liknande villkor. LÄS MER

  2. 2. Läs- och skrivsvårigheter : Specialpedagogers främjande arbete

    M1-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Lina Svensson; [2011]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; främjande arbet; kompenserande hjälpmedel.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att ta reda på hur verksamma specialpedagoger arbetar för att främja utvecklingen hos elever som har läs- och ksrivsvårigheter. Jag vill undersöka vad specialpedagoger anser är ett främjande arbetssätt och hur de arbetar med elever som har läs- och skrivsvårigheter för att dessa elever ska kunna klara av sin skolgång. LÄS MER

  3. 3. Läs- och skrivsvårigheter : Elevers upplevelser av sin studiesituation på gymnasieskolans yrkesförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för teknik, TEK

    Författare :Ing-Marie Rais; Anna Blomqvist; [2010]
    Nyckelord :Dyslexia; reading- and writing difficulties; self-reliance; subject specific to a programme; self-confidence; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; självtillit; karaktärsämne; självförtroende;

    Sammanfattning :   Den här studien vill synliggöra elever med läs- och skrivsvårigheter och deras situation på yrkes­förberedande gymnasieprogram. Studien är baserad på kvalitativa halvstruktu­rerade intervjuer med kvinnliga elever som studerar vid yrkesförberedande gymnasieprogram. LÄS MER

  4. 4. Att kunna läsa lika bra som alla andra : elevers uppfattning av kompensatoriska läshjälpmedel

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Agneta Gustafsson; Inger Jaensson; [2006]
    Nyckelord :Kompenserande läshjälpmedel; datorstödd undervisning; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; motivation; självbild;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med uppsatsen var att jämföra elevers uppfattningar av att använda kompenserande läshjälpmedel med de teorier som finns kring läs- och skrivsvårigheter och dyslexi. Metod Metoden som använts är kvalitativ med intervjuer med halvstrukturerad uppläggning. LÄS MER

  5. 5. Om kompenserande datorhjälpmedel för elever med läs- och skrivsvårigheter : Erfarenheter från ett grundskoleprojekt

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Stefan Bonn; [2006]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; kompensatoriska hjälpmedel; tid; delaktighet; självförtroende;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är utvärdera effekterna i en undervisningssituation för lärare och elever ute i daglig skolverksamhet, av den utbildning som lärarna fått genom att delta i projekt Kompenserande datorhjälpmedel för elever med läs- och skrivsvårigheter i några av kommunens grundskolor. I arbetet ingår också en beskrivning av de kompensatoriska programvaror och funktioner som lärarna fått utbildning i. LÄS MER