Sökning: "kompenserande hjälpmedel dyslexi"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden kompenserande hjälpmedel dyslexi.
1. Alternativa verktyg : Läsande och skrivande med teknikens hjälp ur ett inkluderande perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur alternativa verktyg används i klassrummet och hur vi kan förstå användningen av dessa kompenserande hjälpmedel i förhållande till upplevelser av inkludering. Uppsatsens två delstudier genererade följande resultat: Vid användning av teknik finns möjligheter för elever i läs- och skrivsvårigheter att delta i den vanliga undervisningen på liknande villkor. LÄS MER
2. Läs- och skrivsvårigheter : Specialpedagogers främjande arbete
M1-uppsats, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att ta reda på hur verksamma specialpedagoger arbetar för att främja utvecklingen hos elever som har läs- och ksrivsvårigheter. Jag vill undersöka vad specialpedagoger anser är ett främjande arbetssätt och hur de arbetar med elever som har läs- och skrivsvårigheter för att dessa elever ska kunna klara av sin skolgång. LÄS MER
3. Läs- och skrivsvårigheter : Elevers upplevelser av sin studiesituation på gymnasieskolans yrkesförberedande program
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för teknik, TEKSammanfattning : Den här studien vill synliggöra elever med läs- och skrivsvårigheter och deras situation på yrkesförberedande gymnasieprogram. Studien är baserad på kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med kvinnliga elever som studerar vid yrkesförberedande gymnasieprogram. LÄS MER
4. Att kunna läsa lika bra som alla andra : elevers uppfattning av kompensatoriska läshjälpmedel
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogikSammanfattning : Syfte Syftet med uppsatsen var att jämföra elevers uppfattningar av att använda kompenserande läshjälpmedel med de teorier som finns kring läs- och skrivsvårigheter och dyslexi. Metod Metoden som använts är kvalitativ med intervjuer med halvstrukturerad uppläggning. LÄS MER
5. Om kompenserande datorhjälpmedel för elever med läs- och skrivsvårigheter : Erfarenheter från ett grundskoleprojekt
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogikSammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är utvärdera effekterna i en undervisningssituation för lärare och elever ute i daglig skolverksamhet, av den utbildning som lärarna fått genom att delta i projekt Kompenserande datorhjälpmedel för elever med läs- och skrivsvårigheter i några av kommunens grundskolor. I arbetet ingår också en beskrivning av de kompensatoriska programvaror och funktioner som lärarna fått utbildning i. LÄS MER