Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Missbruk av dominerande ställning på en plattform - En studie av den pågående utredningen mot Amazon

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Stina Stefansson; [2021]
    Nyckelord :EU-rätt; konkurrensrätt; IT-rätt; dominerande ställning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Abuse of a dominant position is a well-researched pillar of European competition law. However, with the emerge of e-commerce and online marketplaces new problems arise. The commission is currently investigating whether Amazon Inc. LÄS MER

  2. 2. Konkurrensbegränsande exklusivitetsklausuler i vertikala avtal : En undersökning av när konkurrensbegränsande avtal är förbjudna, främst vid tillämpning av e-handelsföretag

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Amanda Dezfolian; Denisé Digemo; [2020]
    Nyckelord :Konkurrensrätt;

    Sammanfattning : Konkurrens råder på marknader varpå fler än ett företag är verksamma. De konkurrensrättsliga reglerna återfinns i konkurrenslagen (2008:579) och fördraget om Europeiska unionens funktionssätt, med syfte att upprätthålla en effektiv och fungerande konkurrens i Sverige och inom den Europeiska unionen. LÄS MER

  3. 3. Bilverkstäder, en marknad med lika spelregler? : En studie om konkurrensen på marknaden för bilverkstäder i Sverige

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi

    Författare :Oliver Johansson; Victor Lindström; [2018]
    Nyckelord :Nationalekonomi; Konkurrens; Bilverkstäder;

    Sammanfattning : Den första januari 2003 antogs ett gruppundantag för motorfordon i Sverige som en åtgärdmenad att främja konkurrensförhållandena på marknaden för bilar i Sverige. En del avgruppundantaget var fokuserat på eftermarknaden och det är även här vår undersökning ägerrum, närmare bestämt marknaden för bilverkstäder. LÄS MER

  4. 4. Förändring i försäljningsstrategi hos medlemmar i Lantmännen : vad är effekten av informationsasymmetri?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Marcus Lindkvist; Philip Stråkander; [2016]
    Nyckelord :informations asymmetri; försäljningsstrategi; Lantmännen; öppna prisnoteringar;

    Sammanfattning : De senaste årens kraftiga prisvariationer på spannmålsmarknaden har ställt lantbrukarens försäljningsstrategi i centrum. Lantbrukaren har även fått flera sätt att prissäkra sin spannmål på. Detta har lett till ökad möjlighet för lantbrukaren att diversifiera sin försäljningsstrategi för att på så sätt sprida sina risker. LÄS MER

  5. 5. Emotionell webbutveckling inom e-handel

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Martin Karlsson; [2015]
    Nyckelord :emotionell webbutveckling; estetisk wbbutveckling; emotionella element; ehandel;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka om emotionell webbutveckling och emotionellaelement kan påverka en kunds incitament till att genomföra köp inom e-handel. E-handelär en viktig och växande del för återförsäljare världen över och med hård konkurrens ärdet nödvändigt att ha en webbutik som får kunden att stanna och känna sig trygg genomhela köpprocessen. LÄS MER