Sökning: "kortsiktighet"

Visar resultat 21 - 25 av 46 uppsatser innehållade ordet kortsiktighet.

  1. 21. Vår tids vagabonder : En kvalitativ studie om hur osäkra anställningsvillkor påverkar journalisters arbetsprestation

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Gustav Franzén; [2016]
    Nyckelord :Journalistik; vikariat; konvergens; autonomi; professionalisering.;

    Sammanfattning : Vår tids vagabonder — en kvalitativ studie om hur osäkra anställningsvillkor påverkar journalisters arbetsprestation
Gustav Franzén
Journalistiska grunder C, C-uppsats Höstterminen 2016
11 665
Journalistik, vikariat, konvergens, autonomi, professionalisering. Mediebranschen har de senaste åren sett en utveckling som gått till att färre journalister väntas göra mer i form av en multikompetens som ersatt tidigare mer specifika yrkesroller. LÄS MER

  2. 22. Biogasens situation i Sverige : potential och samhällsvinster hindrade av byråkrati och kortsiktighet

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Joel Chorell; [2016]
    Nyckelord :biogas; potential; byråkrati; fossila subventioner; samhällsvinster;

    Sammanfattning : Uppsatsen utgår från problematiken i anslutning till klimatförändringarna och hur Sveriges uppsatta klimatmål ska uppnås. Biogas ges som exempel på en av lösningarna där Sveriges produktionspotential redogörs för samt biogasens många positiva sidoeffekter som bidrar både direkt och indirekt till samhället i stort. LÄS MER

  3. 23. Att bygga ett varumärke med hållbarhet? : En studie om hur underleverantörer inom byggbranschen bygger varumärke

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Victor Sandkvist; Olof Lantto; [2014]
    Nyckelord :Varumärke; underleverantör; byggbranschen;

    Sammanfattning : Varumärken inom B2B börjar få allt större uppmärksamhet bland forskare och företag i takt med att det uppmärksammats att varumärken har betydelse inom B2B-kontexter. Varumärket är ett av få sätt att differentiera sig på konkurrensintensiva marknader och kan medföra fördelar som en ökad kundlojalitet, premiumpriser och en ökad möjlighet att nå nya marknader. LÄS MER

  4. 24. Kortsiktighet i näringslivet : En studie om förhållandet mellan VD, styrelsen, ersättning och avkastning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jonsson Emil; Sjölund Hendrik; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study test the short-termism of companies listed on the market OMX Stockholm 30. We will use a deductive point of view where the purpose of this study is to investigate whether corporate short-term returns can be explained by the independent variables related to corporate governance and compensation practices. LÄS MER

  5. 25. Den fula ankungen : En undrsökning om torghandelns vara i Stockholm 1990 - 2014

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Bonnie Bernström; [2014]
    Nyckelord :Open air market; street economy; Stockholm; suburbs; body; transformations; cultural capital; Torghandlare; gatuekonomi; Stockholm; förort; invandring; kroppslighet; transformationer; estetiskt och kulturellt kapital;

    Sammanfattning : Undersökningens huvudfråga är hur den uråldriga torghandeln kan fortsätta existera i det svenska samhället där logik, ordning och välstånd ofta går på tvärs med torghandelns flyktighet, kortsiktighet och umbäranden. Oordning och informellt är två nyckelord i beskrivningarna av torghandeln historiskt och i den aktuella internationella forskningen. LÄS MER