Sökning: "kreativ design"

Visar resultat 11 - 15 av 146 uppsatser innehållade orden kreativ design.

  1. 11. Explainability to enhance creativity : A human-centered approach to prompt engineering and task allocation in text-to-image models for design purposes

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Celina Burlin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : As the power, utility, and prevalence of generative AI technologies continue to grow, the debate on whether and how designers should incorporate text-image models into the design process is gaining momentum. To ensure productivity, creativity, and human values, this project seeks to address design interaction and task allocation between designers, and generative AI models become essential. LÄS MER

  2. 12. Investigating Consumer Perception and Speculative AI Labels for Creative AI Usage In Media

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Aswath Sivakumaran; [2023]
    Nyckelord :Creative AI; Speculative Design Thinking; Consumer Perception; Consumer Choice; Consumer Labeling; Near-future Speculation; Kreativ AI; Spekulativt Designtänkande; Konsumentuppfattning; Konsumentval; Konsumentmärkning; Spekulation om nära framtiden;

    Sammanfattning : The growing importance of Creative AI and its uncertain impact on people necessitates more research. Current studies mainly focus on technical aspects, neglecting consumer perspectives. LÄS MER

  3. 13. Studenters intention att bosätta sig i Luleå efter avslutad examen : En kvalitativ studie om effekten av platskommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Ida Engström; Nike Bergman; [2023]
    Nyckelord :Place branding; green place branding; place image; place identity; place communication; place physics; place word-of-mouth; Place branding; grön place branding; platsimage; platsidentitet; platskommunikation; place physics; place word-of-mouth;

    Sammanfattning : Forskningsproblem -  Hur kan kommunikationen av Luleås platsvarumärke utformas för att öka möjligheten att behålla flera studenter i kommunen efter avslutad examen för att öka kompetensförsörjningen? Metod - En litteratursammanställning genomfördes i syfte att undersöka tidigare skriven litteratur inom ämnet. Ett teoretiskt ramverk sammanställdes därefter och har fungerat som en grund för intervjuguiden men också för upplägget på empiri- och analyskapitlen. LÄS MER

  4. 14. Vy : Stämningsbelysning i form av en bordslampa för Skultuna där ljusbilden och armaturen inspirerats av naturen.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Elsa Bergvall; [2022]
    Nyckelord :Armatur; belysning; Skultuna; natur; ljus; miun; mittuniversitetet; industridesign; ID19;

    Sammanfattning : Detta projekt är ett examensarbete i industridesign och har gjorts i ett samarbete med Skultuna mässingsbruk. Projektet har gått ut på att skapa en belysningsarmatur som simulerar naturen inom både sitt formspråk och ljusbild. LÄS MER

  5. 15. Exploring safer visual feedback in human machine handover in highly autonomous vehicles : A HUDbased dashboard design

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Qian Yi; [2022]
    Nyckelord :HCI; Userexperience; Autonomousdriving; Automatedhuman-machineinterface; Head-updisplay; Research through design;

    Sammanfattning : Driving is becoming increasingly automated and the automated driving system is gradually replacing the driver, which will inevitably have a significant impact on the driving experience. This study investigates the design of a dashboard for the highly automated vehicle that would provide the driver with relevant information during the human-machine handover. LÄS MER