Sökning: "Kreativ AI"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Kreativ AI.

  1. 1. muGen : Generative AI as Machinic Exploration of Cultural Archives

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Yan Yu; [2023]
    Nyckelord :AI art; creative AI; speculative design; text-to-image generation; AI-konst; kreativ AI; spekulativ design; text-till-bild-generering;

    Sammanfattning : In recent years, generative AI has quickly become a new creative and artistic tool that could challenge our understanding of the creative process and the role of the machine. Despite having exhibited visually promising results, images generated by AI tools present various challenges, most notably their tendency to display cultural, gender and racial biases. LÄS MER

  2. 2. Kan bildgenererande AI stötta konstnärer? : En kvalitativ studie om hur bildgenererande AI kan vara stöttande i konstnärers kreativa process

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Zakeria Mohamed Saleban; Jesse van Weiden; [2023]
    Nyckelord :Image-generating AI; Text-to-image; Creative process; Co-creativity; Artist; Bildgenererande AI; Text-till-bild; Kreativ process; Samskapande; Konstnär;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) tar alltmer plats i människors vardag. Ett område där det nyligen börjat användas i är bildgenerering och konstskapande. Då AI-tekniken inom bildgenerering är ny, har lite forskning gjorts kring hur det kan påverka konstnärer. LÄS MER

  3. 3. The Influence of Artificial Intelligence on Songwriting : Navigating Attribution Challenges and Copyright Protection

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Karin Norberg; Othilia Norell; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Attribution; Copyright; Machine Learning; Music; Natural Language Processing; Royalties; Songwriting;

    Sammanfattning : This report explores the evolving landscape of songwriting and copyright protection, with a focus on the influence of Artificial Intelligence (AI). It highlights the need for objective measures of attribution in music co-creation, including collaborations involving AI. LÄS MER

  4. 4. Fake It Till You Make It – En studie om generativ AI:s inverkan på kreativitet utifrån Guilfords Measures of Divergent Thinking

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nike Anderlind; Josephine Havmark Persson; Eric Hemmingsson; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens AI ; kreativitet; divergent tänkande; marknadsföring; ChatGPT; Business and Economics;

    Sammanfattning : Artificial intelligence (AI) has emerged as a transformative technology, revolutionizing various domains previously reliant on human interaction. This study explores the potential implications of generative AI on creativity and idéa generation, employing widely used Guildford Measures of Divergent Thinking by Joy Paul Guilford as an assessment tool. LÄS MER

  5. 5. Från ord till bild : En undersökning om artificiellintelligens som kreativ partnerinom digital bild.

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Christoffer Siimon; [2023]
    Nyckelord :artificiell intelligens; digital bildproduktion; design; kreativitet; AI-drivna processer; innovation; kreativ partner; Midjourney; GPT-4; GAN;

    Sammanfattning : Denna artikel utforskar artificiell intelligens (AI) som en kreativ partner inom digitalbildproduktion och dess potential att förändra och komplettera traditionella designmetoder.Artikeln undersöker AI:s roll inom designprocessen, främst inriktat mot AI-baserade systemsom kan syntetisera visuellt material, diskuterar dess styrkor, svagheter och begränsningarsamt reflekterar över hur AI påverkar kreativitet, effektivisering och idégenerering. LÄS MER