Sökning: "kunskaper i gymnasiet om hållbar utveckling"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden kunskaper i gymnasiet om hållbar utveckling.

  1. 1. Elevers upplevelser av värden : En studie om hur svenska gymnasieelever upplever undervisningen om hållbar utveckling inom geografiämnet ur en värdepedagogisk synvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för tema

    Författare :Malin Grönroos; Filip Alexandersson; [2022]
    Nyckelord :Geografi; gymnasiet; hållbar utveckling; värdepedagogik; utbildning; värdepedagogiska perspektiv; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur svenska gymnasieelever upplever undervisningen om hållbar utveckling inom geografiämnet ur en värdepedagogisk synvinkel. Fyra värdepedagogiska perspektiv har utformats av författarna som teoretiskt ramverk och studien syftar till att undersöka hur mycket av respektive värdepedagogiskt perspektiv eleverna upplever inom undervisningen om hållbar utveckling. LÄS MER

  2. 2. Tryggare, gladare, friskare och smartare : En mix metod studie om psykisk hälsa i gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Leonard Jonsson Berglund; [2018]
    Nyckelord :Mental health; Secondary school students; Educational efforts; Psykisk hälsa; Gymnasieelever; Pedagogiska insatser;

    Sammanfattning : Mot bakgrunden av att ungdomar mår psykiskt allt sämre som hindrar skolarbete och vardagsliv var studiens syfte att göra en triangulering mellan vad som står i skoldokument om insatser för att förebygga, främja och stärka elevers psykiska hälsa och hur elever upplever sin psykiska hälsa för att kunna förbättra insatserna utifrån elevernas erfarenheter. Urvalsgruppen var gymnasieelever i årskurs 2-3. LÄS MER

  3. 3. MILJÖMEDVETENHET I KONSTEN : – eller konsten att undervisa om miljömedvetenhet

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Emilia Hillman; [2016]
    Nyckelord :Miljöundervisning; hållbar utveckling; gymnasiet; bild; lärare.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få kunskap om bildlärarens förhållningsätt till miljömedvetenhet i undervisningen vid estetiska programmets inriktning bild och hur det når ut till eleverna. Genom kvalitativa intervjuer med sju lärare, fokusgruppintervjuer med tio elever och med ramfaktorteorin som teoretisk utgångspunkt har de olika inre och yttre ramarna som påverkat undervisningen synliggjorts. LÄS MER

  4. 4. Vilka geografiska kunskaper prioriteras i kursplanen? : En jämförande textanalys av kunskapssyn mellan kursplanen för Geografi i Lpo94 och Lgr11.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Brannestål; [2014]
    Nyckelord :Utbildningsfilosofi; Kunskapsteori; Geografi;

    Sammanfattning : Debatten kring skolan har varit intensiv de senaste åren allt sedan svenska skolresultat börjat sjunka i internationella resultatjämförelser. Samtidigt som vi jämför oss allt mer med andra länder ökar globaliseringen, kommunikationerna och samhällsutvecklingen. LÄS MER

  5. 5. Lärande för hållbarhet : En aktionsstudie kring arbetet med en hållbar stad

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Kristina Häggblad; [2010]
    Nyckelord :aktionsforskning; geografi på gymnasiet; hållbar utveckling; sociokulturellt perspektiv; undersökande arbetsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att genom aktionsforskning undersöka hur elever i en geografiklass lärde sig om hållbar utveckling genom att arbeta med projektet "Hållbar stad". Jag använde mig av sociokulturell teori då jag planerade projektet och analyserade resultaten. LÄS MER